Seznam mýlek (z angl. fallacies) a předpojatostí (biases) v lidském jednání a chování, které nám více či méně komplikují naše finanční životy, je velmi dlouhý. Jedna položka se na něm ale objevuje zvlášť často, prakticky denně. Je to FOMO, z anglického Fear of Missing Out. Jedná se o pocit, že pokud někam nezainvestuji, nekoupím si dubajskou čokoládu nebo nedám na LinkedIn nebo na „Instáč“ příspěvek o tom, jak nabitý je můj pracovní a osobní rozvrh, tak to bude „velký špatný“.
Samotné FOMO má podle dostupné literatury dva hlavní prameny: zaprvé strach z potenciálního promarnění ziskové nebo jinak výhodné příležitosti spojený s tzv. averzí k lítosti (regret aversion) a zadruhé srovnávání se s referenční sociální bublinou. V obou případech se jedná o ne zcela racionální chování v klasickém mikroekonomickém pojetí, neboť lze ukázat, že oba „strachy“ jsou v průměru suboptimální vůči očekávanému materiálnímu výsledku.
Co se dočtete dál
- Jak FOMO ovlivňuje naše rozhodování a chování?
- Jaké příklady FOMO se objevují v oblasti investic a marketingu?
- Jak se vyhnout impulzivnímu jednání a minimalizovat FOMO?
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.