Seznam mýlek (z angl. fallacies) a předpojatostí (biases) v lidském jednání a chování, které nám více či méně komplikují naše finanční životy, je velmi dlouhý. Jedna položka se na něm ale objevuje zvlášť často, prakticky denně. Je to FOMO, z anglického Fear of Missing Out. Jedná se o pocit, že pokud někam nezainvestuji, nekoupím si dubajskou čokoládu nebo nedám na LinkedIn nebo na „Instáč“ příspěvek o tom, jak nabitý je můj pracovní a osobní rozvrh, tak to bude „velký špatný“.

Samotné FOMO má podle dostupné literatury dva hlavní prameny: zaprvé strach z potenciálního promarnění ziskové nebo jinak výhodné příležitosti spojený s tzv. averzí k lítosti (regret aversion) a zadruhé srovnávání se s referenční sociální bublinou. V obou případech se jedná o ne zcela racionální chování v klasickém mikroekonomickém pojetí, neboť lze ukázat, že oba „strachy“ jsou v průměru suboptimální vůči očekávanému materiálnímu výsledku.

Zbývá vám ještě 90 % článku

Co se dočtete dál

  • Jak FOMO ovlivňuje naše rozhodování a chování?
  • Jaké příklady FOMO se objevují v oblasti investic a marketingu?
  • Jak se vyhnout impulzivnímu jednání a minimalizovat FOMO?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se

Baví vás číst názory chytrých lidí? Odebírejte newsletter Týden v komentářích, kde najdete výběr toho nejlepšího. Pečlivě ho pro vás každý týden sestavuje Jan Kubita a kromě jiných píší Petr Honzejk, Julie Hrstková, Martin Ehl a Luděk Vainert.