S příchodem prázdninových měsíců čelí klienti bank rostoucímu nebezpečí internetové kriminality. Podvodníci využívají toho, že lidé jsou myšlenkami již na dovolených a jejich ostražitost polevuje. Jak potvrzují zástupci bankovních domů, zločinci během léta podnikají na jejich zákazníky téměř „kobercové nálety“. Různými manipulativními technikami, nejčastěji pomocí falešných e-mailů, SMS zpráv či volání, se z lidí snaží vylákat přístupové údaje k jejich internetovému či mobilnímu bankovnictví a okrást je. Ročně takto přijdou vyšší desítky tisíc poškozených o více než miliardu korun.
Lidé ale předáním dat neriskují pouze ztrátu svých úspor, stále četnější je i zcizení bankovní identity. „Díky ní pak si pak zločinci mohou na klientovo jméno půjčit peníze nebo nahlížet do jeho citlivých dokumentů v Portálu občana,“ potvrzuje Jitka Haubová, členka představenstva a provozní ředitelka v Komerční bance. Klient, jehož identitu útočníci zneužijí, může posloužit i jako „bílý kůň“ při legalizaci výnosů z trestné činnosti.
Podle Haubové navíc počet těchto a dalších útoků do budoucna poroste. Důvodem je nejen stále se zvyšující digitalizace státní i veřejné sféry, ale i rozmach umělé inteligence, která útočníkům také pomáhá.
Co se dočtete dál
- Jak dokážou útočníci bankovní identity klientů ukrást.
- Co vše si na jejich základě dokážou zřídit a do jakých citlivých dokumentů nahlížet.
- Jak se banky snaží krádežím bankovních identit zabraňovat.
- Proč se banky obávají přicházející regulace ze strany Evropské unie.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.