Rok 2024 byl nejúspěšnějším v historii budějovického piva hned v několika směrech. Díky investicím do moderních technologií a rozšíření výrobních kapacit se národnímu pivovaru podařilo meziročně navýšit výstav piva téměř o 3,4 procenta na rekordních 1,928 milionu hektolitrů. To je ekvivalent naplnění 77 olympijských bazénů.
Přestože je český pivní trh velmi saturovaný, Budvar dokázal navýšit svou produkci i v domácím prostředí, když zvýšil objem o 1,7 procenta. „Český trh je v oblasti piva velmi konzervativní. Spotřebitelské změny tu probíhají pozvolna a přízeň zákazníků si musíte dlouhodobě zasloužit. Daří se nám to, ale je to běh na dlouhou trať – spíš maraton než sprint,“ říká ředitel Budějovického Budvaru Petr Dvořák.
Nejvíce se Budvaru tradičně daří v zahraničí. Stále více milovníků piva po celém světě objevuje kouzlo českého ležáku. V loňském roce se ho za hranice Česka vyvezlo 1,39 milionu hektolitrů, export meziročně vzrostl o čtyři procenta. Budvar je díky tomu nejvíce exportovaným českým pivem.
„Daří se nám nacházet zajímavé obchodní příležitosti doma i v zahraničí, oslovovat nové partnery a zároveň posilovat ty stávající. A důležité je, že nám to jde i na trzích, kde spotřeba piva v posledních letech stagnuje, nebo dokonce přímo klesá,“ uvedl Dvořák.
Český ležák ve filmové zemi Pána prstenů
Mezi nejsilnější trhy Budvaru patří Německo, Polsko, Slovensko, Rakousko a Velká Británie. Národní pivovar se ale dokázal prosadit i v méně tradičních a vzdálenějších regionech. Vyváží do více než sedmdesáti zemí světa, nově Budvar najdou pivní fanoušci v Kambodži a na Novém Zélandu. Vychutnat si ho mohou zákazníci i na ikonických místech, jako třeba v novozélandském Hamiltonu, který leží nedaleko slavné filmové vesničky Hobitín, známé z adaptace Tolkienovy ságy, nebo v norském Hammerfestu držícím titul nejsevernějšího města světa.
„Působíme na více než sedmdesáti trzích a loňský rok byl z pohledu stability výjimečný – neměli jsme žádné zásadní výpadky. Už dříve jsme opustili ruský trh, ale ten jsme dokázali nahradit novými prodeji jinde. V loňském roce si nevybavím žádnou konkrétní překážku, která by nás výrazně brzdila. Spíše jsme sklízeli plody dlouhodobé práce,“ říká Dvořák.
Na každém trhu má značka jinou výchozí pozici, jiné vnímání i odlišné distribuční možnosti. „Všude ale chceme Budvar prezentovat jako prémiové pivo s jedinečným charakterem. Máme globální marketingovou strategii, jednotnou vizuální identitu i positioning značky,“ vysvětluje Dvořák. Konkrétní aktivity a způsob oslovení spotřebitelů se tak v jednotlivých zemích liší podle místního kontextu.
„V zahraničí stavíme především na našem klíčovém produktu Budweiser Budvar Original. Funguje skvěle, je postavený na poctivosti výrobního procesu a chuťovém profilu, který je výrazný, ale přístupný. Celá naše komunikace v exportu stojí na jeho síle. Na domácím trhu jdeme cestou portfolia. Budvar dnes není jen ‚Original‘, ale také Kroužek, Budvar 33, Redix, limitované edice s minipivovary a další. Umíme nabídnout špičková piva různých stylů, což nám umožňuje oslovit širší spektrum zákazníků. A právě tahle pestrost se ukazuje jako naše výhoda,“ dodává ředitel pivovaru.
Zajít si „na jedno“ už není trendy
V číslech loňského roku jsou patrné i některé trendy. Budvar na všech trzích sleduje silný růst zájmu o pivo v plechovkách – někde i dvouciferným tempem. Naopak klesá konzumace čepovaného piva. „Zajít si na jedno do hospody je, bohužel, trendově na ústupu. A to nás jako značku, která věří v sociální rozměr piva, opravdu mrzí,“ říká Dvořák. Zároveň podle něj roste zájem o nealkoholické pivo. „Tyto změny nejsou náhlé, jde spíše o dlouhodobé posuny, které pečlivě sledujeme a přizpůsobujeme jim naše portfolio i komunikaci,“ dodává.
Budvar loni pokračoval také v úspěšné spolupráci s českými minipivovary. Uvařil čtyři limitované edice pivních speciálů s minipivovary Zlatá kráva, Dva kohouti, Cobolis a Lucky Bastard. Dalšího pokračování se na podzim dočkala i spolupráce s grafikem Tomášem Břínkem na limitovaném designu plechovky Budvar 33.
„Spolupráce s malými pivovary pro nás není o objemech nebo přímých ekonomických dopadech. Vnímáme ji jako důležitou součást budování image Budvaru jako pivovaru, který rozumí pivu a který je pevně propojený s komunitou odborníků i nadšenců. Je to cesta, jak rozvíjet českou pivní kulturu, se kterou se sami silně identifikujeme. A určitě v tom budeme pokračovat,“ vysvětluje Dvořák.
Úspěch a pozitivní vnímání značky se odráží i na rostoucích tržbách z prodeje výrobků a služeb. Ty národnímu pivovaru meziročně vzrostly o 8,5 procenta na 3,5 miliardy korun. Zisk před zdaněním pak činí přes 466 milionů korun, což je téměř o 18 procent více než v roce 2023.
Současně pivovar pokračoval v modernizaci výrobních technologií. Dokončil mimo jiné rozsáhlé rozšíření varny, jejíž kapacita nyní dosahuje až 2,2 milionu hektolitrů piva ročně. V roce 2025 se očekává dokončení investice do vlastní fotovoltaiky a také pokračují práce na projektu Pivovar otevřený a zelený – jedním z největších rozvojových projektů je nové návštěvnické centrum, které by mělo z dnešních 60 tisíc přilákat až 200 tisíc návštěvníků ročně.
Růstový potenciál v německých hospodách
A jaké jsou podle Dvořáka největší výzvy Budvaru do budoucna? „Kromě dlouhodobých změn v chování spotřebitelů nás čekají výzvy spojené s regulatorním prostředím. Týká se to především danění alkoholu, ekologických předpisů, dostupnosti surovin nebo cen energií. Pracujeme na tom, abychom byli flexibilní a připravení na změny – ať už jde o optimalizaci výrobních procesů nebo inovace v oblasti obalů a logistiky,“ říká ředitel pivovaru.
Co se týče potenciálu pro další růst, v současné době podle jeho slov neexistuje žádné jednoduché řešení, které by zajistilo pivovaru výrazný růst. Budějovický Budvar proto nadále sází na dlouhodobou strategii rozvoje – systematicky posiluje svou značku na trzích, kde má silnou pozici, například na Slovensku či v Německu. Zároveň aktivně vyhledává nové příležitosti a partnery schopné efektivně obsloužit lokální zákazníky. „V Německu se třeba aktuálně více zaměřujeme na segment gastronomie – tedy hospody a restaurace, kde vidíme určitý růstový potenciál,“ dodává Dvořák.
Zda se bude Budvaru dařit i v letošním roce, je zatím příliš brzo hodnotit. „Klíčové bude, jak dopadne hlavní letní sezona. Zatím se ale zdá, že se trh vyvíjí stabilněji než v uplynulých letech, která byla ovlivněna řadou globálních krizí,“ říká Dvořák.
Článek vznikl ve spolupráci se společností Budějovický Budvar.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist