Strojírenská skupina Promet Group, jež prostřednictvím dceřiné společnosti Promet Tools spoluvlastní kopřivnickou Tatru Trucks, odmítne na páteční valné hromadě investiční plán, který navrhlo vedení automobilky. Ztratila totiž důvěru v nejvyšší vedení Tatry. Druhému klíčovému akcionáři, skupině Czechoslovk Group (CSG), Promet navrhne společnou diskusi o dalším rozvoji firmy i konkrétní kroky. Promet Group to sdělila ČTK v tiskové zprávě.
CSG a Promet Group jsou akcionáři Tatry Trucks od roku 2013, kdy ji získaly v dražbě a vytáhly ji z krize. Průmyslově-technologickému holdingu CSG Michala Strnada, který skupinu převzal od svého otce Jaroslava Strnada, patří 65 procent akcií. Promet Group rodiny Materových má podíl 35 procent.
Odvolání generální ředitelky
Spory v Tatře se rozhořely loni, když generální ředitelku Promet Group Denisu Materovou valná hromada na přání majoritního akcionáře odvolala z čela dozorčí rady. Před čtvrt rokem Promet Group sdělila, že se dohodla na prodeji části svých akcií skupině STV Invest.
Rozbroj mezi akcionáři kopřivnické Tatry. Zbrojař Michal Strnad zaútočil na rodinu Materových
Před měsícem Tatra oznámila, že chystá investice za více než 7,3 miliardy korun. Cílem je zvýšit výrobní kapacitu až na tři tisíce vozidel ročně, posílit konkurenceschopnost na globálních trzích a proměnit továrnu v moderní a udržitelný průmyslový komplex. Investiční program chce vedení firmy financovat bankovními úvěry a interními zdroji, dotacemi a také navýšením základního kapitálu.
„Podle nedávno zveřejněného dokumentu představenstvo Tatry Trucks zásadním způsobem překročilo své pravomoci, když bez schválení dozorčí rady a valné hromady rozhodlo o změně dodavatelského řetězce vojenských vozů Tatra začleněním prostředníka – společnosti Tatra Defence Systems, která není součástí skupiny Tatra,“ uvedla Promet Group. Vedení automobilky se podle ní bude muset vyjádřit i k tomu, zda tím finančně nepoškodilo firmu nebo koncového zákazníka.
Prometu vadí způsob komunikace
Podle vedení Promet Group poskytuje vedení Tatry akcionářům i veřejnosti zavádějící informace o stavu firmy. „Jako majitelé, kteří mají ke společnosti velmi blízko a pravidelně navštěvují areál Tatry, vidíme řadu přetrvávajících výrobně logistických problémů. Neustále se opakující problémy s plánováním výroby, chybějící díly pro montáž způsobují prostoje a neefektivitu. To má samozřejmě dopad na výslednou produkci i finanční výsledky. Tatra je přitom zakázkově dlouhodobě naplněna a plánování výroby by tak nemělo být takový problém,“ uvedla Materová.
Prometu také vadí, že rekordní investiční záměr management Tatry medializoval bez předchozího představení, diskuse a schválení s majiteli firmy. „Je to nevídaný krok v situaci, kdy management v čele s generálním ředitelem Kristijanem Fiketem po majitelích žádá 2,7 miliardy korun na navýšení základního kapitálu,“ uvedla Materová. Dodané podklady podle ní navíc neobsahují ucelené informace, které je pro schválení tak významné investice potřeba znát.
Strnadovi chce Materová navrhnout společný postup v jednání o budoucnosti a investicích Tatry. „Situace je alarmující pro všechny a v zájmu obou stran je sednout si ke společnému stolu a najít shodu na dalších krocích ohledně provozních záležitostí i budoucích investic do rozvoje Tatry. Na jednání jsme připraveni přijít s konstruktivním návrhem dalších kroků. Rodiny Materových a Strnadových mají se společným úspěšným řízením Tatry dlouhodobě dobrou zkušenost a je na nás v ní nyní pokračovat,“ uvedla Materová.
Tatra Trucks vyrábí sériové nákladní vozy i speciální automobily na míru. Loni prodala 1548 vozů, o 97 více než v roce 2023. Produkuje vozy a podvozky pro civilní sektor i pro využití v armádě či v záchranných složkách. Tatra loni zvýšila tržby o 1,31 miliardy na 9,67 miliardy korun a po předloňské ztrátě 45,9 milionu opět dosáhla čistého zisku, který činil 19,3 milionu korun. Tatra Trucks má přes 1800 zaměstnanců, dalších 500 lidí pracuje v dceřiné firmě Tatra Metalurgie.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist