Programové období Evropské unie 2021–2027 se pomalu blíží ke konci. V současné době probíhají jednání na evropské i národní úrovni o budoucí podobě fondů a jejich prioritách. Snahou Evropské unie je zásadně zreformovat kohezní politiku.
Pro nové programové období se Česko musí připravit na možnost snížení prostředků z evropského rozpočtu. Proto je třeba jednat rychle a snažit se získat peníze ze stávajících výzev. Mimo jiné také to bylo tématem debaty Hospodářských novin s názvem Dotacemi k inovacím. Jak na to? Diskuse se zúčastnili Ondřej Horčička, jednatel společnosti GRANTEX dotace, Marek Sklenář, majitel a jednatel společnosti PIONS, a Bohumil Šmucr, ředitel Odboru strukturálních fondů Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO).
Evropu čeká zcela nová sada legislativy. Už teď víme, že se bude kohezní politika více přibližovat Národnímu plánu obnovy. Větší důraz bude kladen na výsledkový přístup, tedy aby bylo předem jasně řečeno, čeho má být dosaženo a jaké budou náklady. „Co se týče témat budoucí kohezní politiky, očekávám, že se bude více prioritizovat. Budou se určovat konkrétní sektory s největším přínosem pro ekonomiku. Už to nebude plošná podpora, na kterou jsme byli zvyklí. Zároveň poroste význam finančních nástrojů. V některých oblastech lze očekávat, že už nebude klasická dotační podpora, ale spíše podpora formou záruk či půjček, případně kombinace finančního nástroje s dotací, například ve formě odpuštění splátek,“ říká Bohumil Šmucr. Podle něj budou v budoucnu mezi populární podporované oblasti patřit mikroelektronika nebo drony a obrana proti nim.
Aktuálně běží na MPO 175 miliard pro celý program Technologie a aplikace pro konkurenceschopnost, alokace 12 běžících výzev je přibližně 8 miliard korun.
Samotná koncepce výzev je nastavena tak, aby se využila jejich vzájemná provázanost. Kromě zmíněných výzkumně‑vývojových a inovačních programů dobře fungují i kombinace dalších programů, jako je například Poradenství nebo Digitální podnik. „Často se setkáváme s tím, že podnikatelé uvažují o digitalizaci, ale nevědí, kde začít. Program Poradenství, který je bohužel často opomíjený a málo využívaný, nabízí zajímavou podporu na přípravu digitálních analýz. Ty pak slouží jako vhodný podklad pro další výzvy a pomáhají podnikům investovat do oblastí, které jsou pro jejich konkrétní firmu klíčové a mohou jim nejlépe pomoci v rámci digitalizace,“ říká Ondřej Horčička. Zároveň doporučuje na nic nečekat a snažit se získat peníze ze stávajících výzev.
Marek Sklenář zároveň potvrzuje, že s blížícím se koncem dotačního období roste zájem firem o čerpání finančních prostředků, zejména v oblasti výzkumu a vývoje. „Záleží ale, z jakého sektoru žadatel přichází. V důsledku krizí posledních let jsou tu podniky, které mají dostatečný finanční polštář a mohou využít širokou nabídku dotací, ale také firmy, které zvažují, jestli stroj ještě chvílí nevydrží, aby měly na platy,“ říká Sklenář.
Diskutující se shodli, že projektový záměr má být stručný, jasný a zaměřený na konkrétní přínos, tedy jaký ekonomický efekt přinese a jaký reálný výsledek bude mít. Podle Bohumila Šmucra firmy často do projektů vkládají příliš mnoho „omáčky“, typu patnáctistránkové socioekonomické analýzy regionu. Marek Sklenář zase připomněl častou chybu žadatelů o dotace, kterou je mylná představa, že pořízení nového stroje samo o sobě znamená inovaci. Podle Ondřeje Horčičky je také důležité si uvědomit, že získáním dotace úspěch nekončí. Skutečný úspěch nastává až tehdy, když je dotace proplacena a firma dokáže udržet výstupy projektu. Proto je důležité myslet už při přípravě na to, aby projekt byl realizovatelný, aby výstupy byly udržitelné a aby se žadatel nezavázal k indikátorům, které později nebude schopen naplnit, ať už proto, že je nedomyslel, nebo ani nevěděl, že s nimi musí počítat.
V debatě také zaznělo, jak dlouho zabere příprava dotačního projektu, jak probíhá proces vyhodnocení žádostí, jak se prokazuje úspěšnost projektu, jak často se stává, že firma musí peníze vrátit, nebo do jakých regionů se koncentrují dotace.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist








