Státnímu dopravci České dráhy opět hrozí, že bude muset platit desítky milionů korun kvůli pořízení patnácti vlakových jednotek RegioPanter, které v roce 2011 koupil od Škody Vagonka. Krajský soud v Hradci Králové předloni v létě drahám zrušil povinnost vrátit čtvrtinu dotace z fondu EU za to, že dráhy ostravskému výrobci vlaků dodatečně zmírnily sankce za jejich pozdní dodání. Jenže minulý týden zasáhl Nejvyšší správní soud. Ten verdikt hradeckého soudu zrušil a přikázal mu případ znovu projednat. Povinnost vrátit 68 milionů korun tak opět platí.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Na nákup nových vlaků řady RegioPanter přispěly prostřednictvím Regionální rady soudržnosti Severovýchod 272 miliony korun i evropské fondy. Jenže regionální rada vzápětí rozhodla, že dráhy musí uvedenou dotaci vrátit. Ostravského výrobce, spadajícího do skupiny Škoda Transportation, již nyní vlastní PPF, totiž podle ní dodatečně výrazně zvýhodnily. Zhruba rok po soutěži a podepsání smlouvy uzavřely České dráhy se Škodou Vagonka dodatek smlouvy, který výrazně snižoval výši smluvní pokuty za pozdní dodání vlaků.

Právě výše penále za pozdní dodání přitom byla jedním z důležitých kritérií soutěže. „Pokud by jiní uchazeči na počátku zadávacího řízení věděli, že po nich zadavatel nebude chtít smluvní pokutu za prodlení s dodávkou, jejich nabídky mohly být ekonomicky výhodnější,“ zdůvodnil Úřad regionální rady své rozhodnutí, že státní dopravce musí celou dotaci vrátit.

Dráhy se odvolaly k ministerstvu financí a to snížilo vratku dotace na čtvrtinu – tedy na 68 milionů korun. „Byl naplněn účel dotace a elektrické jednotky byly vyrobeny a řádně slouží. Vzhledem k tomu, že nebyl ohrožen veřejný zájem na zajištění dopravní obslužnosti, je dostatečný odvod ve výši 25 procent dotace,“ konstatovalo ministerstvo v červnu 2018.

I to bylo podle Českých drah příliš. A rozhodnutí ministerstva napadly u soudu. Ten verdikt o vrácení části dotace zrušil a případ vrátil úřadům k novému projednání. Podle něj došlo k porušení práv Českých drah, protože Úřad regionální rady vydal rozhodnutí o vrácení dotace bez předchozího řízení. „Je nepřípustné, aby prvním úkonem byl zároveň úkon, kterým se řízení končí,“ konstatoval Krajský soud v Hradci Králové.

Podle něj musí být daňové řízení řádně zahájeno a v jeho průběhu musí být kontrolované firmě  umožněno seznámit se s důkazy tvořícími podklad pro konečné rozhodnutí, vyjádřit se k nim a případně navrhnout jejich doplnění.

Proti tomuto verdiktu ale podalo kasační stížnost ministerstvo financí. To argumentovalo, že případnou vadu prvotního řízení lze napravit v odvolacím. A to se prý i tak stalo. „Žalobci byla během odvolacího řízení dána možnost nahlédnout do spisu, seznámit se s podklady řízení a vyjádřit se k nim,“ uvedlo v kasační stížnosti ministerstvo.

A Nejvyšší správní soud mu dal za pravdu a rozsudek Krajského soudu v Hradci Králové zrušil. „Byť má krajský soud pravdu i v tom, že daňové řízení v prvním stupni materiálně vůbec neprobíhalo, automaticky to neznamená, že tuto vadu nelze napravit v řízení odvolacím a že je v takovém případě třeba zrušit rozhodnutí odvolací i prvostupňové,“ konstatoval Nejvyšší správní soud a odkázal na specifika daňového řízení, kdy má odvolací orgán, tedy v tomto případě ministerstvo, pravomoc napravovat chyby v prvoinstančním řízení. A naopak nemůže rušit již vydané platební výměry a vracet případy první instanci k novému projednání.

Hradecký soud tak musí případ projednat znovu a posoudit, zda ministerstvo financí napravilo procesní pochybení regionální rady. Tedy zda Českým drahám dodatečně umožnilo se proti vytýkaným pochybením bránit a výtky správně posoudilo.