Životnost generálních ředitelů státního dopravce České dráhy (ČD) není v posledních letech moc dlouhá. Poslední šéf podniku Ivan Bednárik vydržel ve funkci 15 měsíců a nyní sám rezignoval. Důvody svého odchodu přímo nekomentoval. Uvedl ale, že podnikatelský plán Českých drah, který připravil, stojí na předpokladech, jež nová vláda Petra Fialy (ODS) změnila.

Spolu s ním končí i další dva manažeři – místopředseda představenstva Václav Nebeský, který před Bednárikem podnik řídil, a Petr Pavelec, zodpovědný za majetek a nákupy. Přechodným ředitelem podniku zaměstnávajícího 14 tisíc lidí se stane od 1. března náměstek Michal Kraus, jenž byl dosud náměstkem ČD zodpovědným za techniku.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Ještě tento týden vypíše dozorčí rada Českých drah výběrové řízení na nového ředitele. „Z výběrového řízení musí vzejít silný manažer, který stabilizuje hospodaření Českých drah. Zároveň bude jeho úkolem vypořádat se s majetkovými vztahy a nastavit efektivnější strukturu řízení celé skupiny ČD,“ řekl na tiskové konferenci ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Bednárik do konce února zůstává a bude se podílet na úpravě byznysového plánu Českých drah pro rok 2022. „Čeká mě ještě těžkých 11 pracovních dní,“ dodal Bednárik na tiskové konferenci. Podle něj historie teprve ukáže, který generální ředitel byl lepší. Dohodu s ním potvrzuje nový předseda dozorčí rady Českých drah Miroslav Zámečník. Ten má zkušenosti s restrukturalizací podniků a má být pro banky garantem toho, že změny neznamenají riskantní vakuum. „Klíčové je udržet si důvěru investorů do dluhopisů Českých drah,“ řekl HN Zámečník.

Státní dopravce má eurové i korunové dluhopisy za více než 30 miliard. Část z nich musí letos splatit nebo refinancovat. Vedle toho mají České dráhy u bank otevřené sedmileté rámcové úvěry do výše až 8,5 miliardy korun, které chtějí použít na modernizaci vozového parku.

Skupinu České dráhy – podobně jako další železniční dopravce – tvrdě postihla pandemie covidu, která snížila jejich tržby. Ztráta dopravce zahrnující i nákladní ČD Cargo tak byla v roce 2020 přes čtyři miliardy korun. Za první pololetí loňského roku měl dopravce ztrátu 217 milionů korun. Na tiskové konferenci Bednárik naznačil, že za minulý rok, kdy firmu vedl, budou výsledky velmi dobré, byť ještě nejsou auditované. Za Bednárika, kterého odborná veřejnost hodnotí vesměs pozitivně, třeba došlo k významným provozním úsporám a snížení stavů o několik set lidí.

Pro letošní rok ale České dráhy musí počítat s některými výpadky. Vliv na ně bude mít snížení státního příspěvku na slevy jízdného pro mládež a seniory. Za roky 2019 až 2020 z nich měly dráhy celkem přes tři miliardy korun. Příspěvek se ale má od dubna snížit ze 75 na 50 procent a je otázka, jak na to tato skupina cestujících zareaguje. Na druhou stranu mnohem větší tržby může drahám přinést oživení cestování po železnici s postupným odezněním covidových omezení.

Mnohem nepříjemnější je, že firma nemůže počítat s jednorázovým příjmem 3,2 miliardy korun za převod pozemků od Českých drah na Správu železnic. Jde o doplacení nájemného, na které České dráhy už loni v prosinci poslaly druhému státnímu podniku fakturu. Převod pozemků jednak stále nemá „razítko“ Evropské komise, která musí rozhodnout, zda nejde o nedovolenou státní podporu, a Fialova vláda se navíc snaží škrtat nadbytečné výdaje.

Jednou z možností, kde se může byznysový plán měnit, jsou investice do modernizace vozového parku. Zámečník HN řekl, že je potřeba, aby „návratnost investic korespondovala a nezhoršovala finanční kondici společnosti“. Jednou z velkých zakázek je třeba loňská objednávka na 180 vagonů u konsorcia Siemens a Škoda Transportation za 12,5 miliardy korun.

Pro České dráhy nejsou časté personální změny nic nového. Předchozí kabinet Andreje Babiše (ANO) vyměnil jejich vedení za čtyři roky celkem čtyřikrát. Deník E15 minulý týden napsal, že Bednárika by mohl v čele státního dopravce nahradit Michal Nebeský, který podle tří zdrojů listu tuto nabídku dostal. Nynější ředitel české pobočky banky Citi už v Českých drahách působil jako ekonomický náměstek za tehdejšího ředitele Petra Žaludy.

Vedle odchodů do představenstva Českých drah nově přišla Blanka Havelková, dosavadní předsedkyně představenstva Dopravního vzdělávacího institutu, což je dceřiná firma Českých drah. Vedle Krause zůstal v představenstvu ještě Jiří Ješeta, který odpovídá za osobní dopravu.

Změny se naopak nijak nedotknou dceřiné společnosti ČD Cargo. Její šéf Tomáš Tóth, který předloni vystřídal Bednárika, uvedl, že ho ministr Kupka při návštěvě ve firmě ujistil, že žádné změny neplánuje.

Nynějším personálním změnám předcházela minulý týden proměna dozorčí rady Českých drah, kterou vede již zmíněný Miroslav Zámečník. Nahradil jiného zkušeného finančníka Pavla Kysilku, který skončil na vlastní žádost loni v prosinci. Novými členy dozorčí rady se dále stali Jiří Minka, který působil ve vedení polského dopravce PKP Cargo International, a ředitel Centra pro efektivní dopravu Petr Šlegr, který dlouhá léta patří k podporovatelům stavby vysokorychlostních železnic.

S přispěním Jany Klímové