Padla další česká plastikářská firma. Díly, které firma Plastic Parts & Technology (PP&T) vyráběla v Moravské Třebové, najdou lidé ve sprchových koutech nebo třeba ve světlometech vozů Bentley, Jaguar či Volkswagen. Podnik se 110 zaměstnanci ve středu definitivně zastavil výrobu a podal na sebe insolvenční návrh.
Nedávno jste již předplatné aktivoval
Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.
Tento článek pro vás někdo odemknul
Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!
Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.
Zadejte e-mailovou adresu
Zadejte e-mailovou adresu. Zadaná e-mailová adresa je ve špatném formátu.
Máte již účet? Přihlaste se.
Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení
Využitím nabídky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.
Přihlaste se,
nebo si jen přečtěte odemčený článek bez přihlášení.
Zdá se, že už se známe
Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.
Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma
Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.
V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.
Pokračovat na článekDůvodem krachu firmy je kombinace poklesu poptávky v automobilovém průmyslu a rostoucích nákladů na energie a materiál. „Problémy trvají už dva roky,“ řekl HN ředitel společnosti Antonín Uhrinec. „Automobilky během covidu nerozjížděly nové projekty, čímž se snížila poptávka po našich formách a odbyt našich dílů propadl předloni na jaře zhruba o 60 procent.“
Firma v insolvenčním návrhu uvádí, že má 263 věřitelů, kterým dluží 80,6 milionu korun. Z toho závazky po lhůtě splatnosti po dobu delší než 30 dnů činí 42,5 milionu. Největší dluhy jsou vůči České správě sociálního zabezpečení, finančnímu úřadu a pojišťovně, ty v souhrnu dosahují zhruba 34 milionů.
Uhrinec uvedl, že situace firmy se na konci loňského roku opět zlepšila a poptávka po jejích výrobcích opět rostla. Do problémů se ale podnik znovu dostal zejména kvůli dramatickému nárůstu cen energií. „Letos nám končila roční fixace a cena se zvýšila téměř trojnásobně,“ přiblížil Uhrinec.
Za elektřinu tak plastikářská společnost platila měsíčně místo 600 tisíc korun zhruba 1,7 milionu. „Navíc zdražil obalový materiál nebo ocel. Kvůli tomu jsme začali přicházet o zakázky, protože naši zákazníci chtěli zboží stále levnější a my už byli s marží na nule. Zvýšení nákladů se nám tak nepovedlo dostat do cen, což je v automotive dlouhodobý problém. Myslím si, že případů, jako je ten náš, bude přibývat,“ dodal ředitel.
O 16hodinové směny nikdo nestál. Teď je chce většina, aby ušetřili za energie a víc vydělali, říká Povšík ze Škody
Firma PP&T měla dva provozy. Takzvanou nástrojárnu, ve které navrhovala a vyráběla formy pro výrobky, do nichž se vstřikuje plast. Tyto formy pak dodávala svým odběratelům. Kromě tuzemského závodu měl podnik nástrojárnu také v Číně, na kterou připadlo asi 40 procent celkového obratu.
Druhou částí je lisovna, jež původně vznikla pouze jako zkušebna nástrojů. Postupně se ale vyvinula v samostatnou část vyrábějící vlastní plastikářské výrobky zejména pro automobilový průmysl.
PP&T se specializuje na čiré plasty používané hlavně u světel aut. Jeho největším zákazníkem byl výrobce světel Varroc. Výrobky firma dodávala také společnosti Hanon Systems, která pro Volkswagen vyrábí díly do chladičů, nebo skupině Saint-Gobain.
„Například pro Volkswagen jsme měli domluvený velký projekt na dodávku dílů pro elektromobily ID.3 a ID.4. Celkem jsme do každého vozu měli dodat devět komponent,“ řekl Uhrinec.
Přes 90 procent produkce lisovny mířilo k dodavatelům automobilek, podnik z Moravské Třebové však vyráběl plastové díly také pro výrobce van a sprchových koutů Roth Czech (dříve Roltechnik). Jeho plastikářské výrobky se používají také v obalovém, medicínském nebo elektrotechnickém průmyslu. Firma měla zákazníky v Evropě, USA, Turecku, Izraeli nebo Japonsku.
Podle poslední zveřejněné účetní závěrky z roku 2019 měl podnik tržby ve výši 208 milionů korun a dosáhl čistého zisku 6,9 milionu. Firma nyní končí výrobu se 110 zaměstnanci. Ještě před dvěma lety přitom v PP&T pracovalo zhruba 200 lidí. Ani propuštění téměř poloviny pracovníků však výrobce před krachem nezachránilo.
Společnost nyní zastavila provoz a čeká na přidělení insolvenčního správce. Zástupci zkrachovalé firmy navrhují, aby se podnik v konkurzu prodal zájemci, který by v něm obnovil výrobu.
Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.