Pro nedávné vyhlášení soutěže Podnikatel roku si generální ředitel České spořitelny Tomáš Salomon nechal svůj projev napsat umělou inteligencí. „Klidně se to dalo použít celé, ale odcitoval jsem z něho jen část, protože pointou bylo, že podnikavost a odvaha se ChatGPT nahradit nedá – jinak ovšem spousta věcí už ano. Už to reálně žijeme,“ říká Salomon s tím, že motivuje kolegy, aby se práce s moderním chatbotem nebáli. Spořitelna chce využít partnerství s Microsoftem a brzy začít používat jeho pokročilejší funkce.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

ChatGPT, který je postavený na velkých jazykových modelech, se rychle prosazuje napříč českým byznysem. Podnikatelé i manažeři jej používají pro osobní potřebu i pro práci. Nejvíce se to týká technologických firem, jejichž zakladatelé mají k digitálním novinkám nejblíže, ale ChatGPT nasadili i v některých výrobních a potravinářských firmách.

Jednou z nich je například producent müsli a zdravé výživy Emco. „Používám ho s velkou oblibou. Ve firmě jsme ho využili například pro generování názvů na nové brandy,“ říká její šéf Martin Jahoda a dodává: „Moje manželka ChatGPT zase zadala přípravu úvodního slova na přednášce VŠE na téma oceňování podniků.“

Jihomoravská společnost Liko-S, která vyrábí kancelářské interiérové prvky a živé fasády, ho využívá pro tvorbu kampaní na sociálních sítích. „Jeho použití ale určitě rozšíříme dál,“ říká předseda představenstva Jan Musil.

Psaní projevů, vylepšování textů či jejich sumarizace, příprava obchodních nabídek a smluv, psaní e-mailů a příspěvků na sociální sítě – to jsou jen dílčí příklady, na které čeští byznysmeni ChatGPT nebo jeho následovníka GPT-4 používají. Mnoho z nich je také zvědavých na to, s čím přijde konkurenční Bard od Googlu, který zatím testují vybraní uživatelé v USA a ve Velké Británii.

„GPT-4 mi usnadňuje komunikaci a mohutně zvyšuje mou produktivitu,“ uvedl Tomáš Čupr, zakladatel Rohlík.cz, když minulý týden na LinkedInu sdílel ukázku, jak si chatbot poradil s jeho útržkovitým zadáním a požadavkem, aby text zněl pozitivně při zachování jeho stylu. Dostal velmi povedený výsledek, u něhož byste jen těžko rozlišili, že ho nepsal člověk, nýbrž stroj.

Čupr s chatbotem pracoval v angličtině, ovšem i v češtině velké jazykové modely fungují velmi dobře. Problémem ovšem u ChatGPT je, že v konverzaci s uživatelem občas prezentuje nepřesná fakta, takzvaně halucinuje. Částečně je to dané tím, že využívá informace dostupné jen do roku 2021.

„Umělou inteligenci používám primárně pro generování nápadů, na fakta to ale rozhodně není. Tam máme ještě dlouhou cestu před sebou,“ říká Petr Kasa, spoluzakladatel společnosti Pilulka. Nově uvedená verze GPT-4 v tomto směru skýtá naději na rychlé vylepšení: podle prvních ohlasů je mnohem spolehlivější a chytřejší. Pomáhá jí také to, že byla trénovaná i na dosavadních interakcích předchozích generací (zejména pak té poslední GPT-3.5) s lidmi.

„Jazykové modely nejsou v současnosti bezchybné a často nezvládají informace zasazovat do kontextu,“ zdůrazňuje Marek Vašíček, jeden ze zakladatelů miliardového fintechového start-upu FTMO. Podle jeho slov se však jeví jako skvělí pomocníci a ve firmě je testují napříč odděleními – v marketingu pomáhají vytvářet textový obsah na webové stránky, v HR vypisují detaily pracovních nabídek a v rámci kontroly kvality softwaru píšou průvodní dokumentaci. 

„Je šílené, co se s tím dá udělat“

Kromě halucinací je tu ještě jeden otazník. Velké americké i evropské společnosti, například Amazon, Walmart, Bank of America, Goldman Sachs, Citigroup či Deutsche Bank,  svým zaměstnancům využívání ChatGPT z bezpečnostních důvodů zakázaly nebo výrazně omezily. Obávají se totiž, že by mohlo dojít ke zneužití sdílených informací.

Za ChatGPT stojí nezisková organizace pro výzkum umělé inteligence OpenAI, která funguje i díky obří investici Microsoftu. Šéf OpenAI Sam Altman odmítl, že jde sdílené informace zneužít, má však jinou obavu – v rozhovoru pro televizní stanici ABC News prohlásil, že se bojí masové produkce dezinformací, výroby kybernetických útoků a obecně využití umělé inteligence autoritářskými režimy. Například ruský prezident Vladimir Putin v roce 2017 prohlásil, že kdo ovládne umělou inteligenci, bude pánem světa.

Mezi oslovenými zástupci českého byznysu však zatím převládají pozitivní, až nadšené reakce. „Je šílené, co se s tím dá všechno udělat,“ říká Jan Řežáb, tvůrce start-upů Socialbakers a Time Is Ltd., s tím, že ChatGPT píše interní komunikaci či připravuje smlouvy s klienty. Kromě toho by se měl brzy nasadit do samotného produktu Time Is Ltd., který vyvíjí analytické nástroje pro měření produktivity ve firmách.

„Myslím, že to bude game changer pro mnoho byznysových odvětví, na úrovni prvního iPhonu, Googlu nebo možná celého internetu,“ míní Oliver Dlouhý, zakladatel letenkové společnosti Kiwi.com. „Už teď je pro mě ChatGPT hodně užitečný, a to se s ním teprve učím. Důležitý je ale posun v myšlení a přístupu… Člověk je zvyklý nad něčím hodinu přemýšlet a nenapadne ho zeptat se umělé inteligence.“

Dlouhý používá ChatGPT na psaní e-mailů či průzkum trhu a naznačuje, že se brzy propíše i do hlavního produktu Kiwi.com. Podobně na tom jsou v dalších tuzemských úspěšných technologických firmách. V Productboardu, což je vedle Rohlíku jediný český jednorožec (start-up s hodnotou přes miliardu dolarů), věří, že populární chatbot dramaticky zefektivní každodenní práci jeho uživatelů.

Productboard vyvíjí software pro produktové manažery – ti z největších firem pracují se stovkami tisíc zpětných vazeb od zákazníků. „Roztřídit takové množství kvalitativních dat je výzva. Proto experimentujeme s možností použít GPT na analýzu feedbacku. V blízké budoucnosti budou naši zákazníci moci využít automaticky vygenerované přehledy pro konkrétní témata, segmenty či produktové domény nebo flexibilně pokládat otázky,“ říká spoluzakladatel Productboardu Daniel Hejl.

Jako pomocníka při práci ChatGPT oceňují i další podnikatelé z technologické branže. „Používám ho každý den, zejména při psaní různých textů: většinou mám jen střepy myšlenek, které mi spojí do jednoho celku a ten pak už jen edituji,“ popisuje Richard Valtr, zakladatel hotelového start-upu Mews. Podobně ho využívá i Tomáš Gogár z oceňovaného start-upu Rossum. „Mám ChatGPT k ruce při rešeršování různých témat. Místo abych googloval a přečetl více článků, které si musím v hlavě „pospojovat“, zeptám se GPT. Samozřejmě nemůžu vyhodnotit stoprocentní správnost předkládaných informací, ale nevadí mi to, protože ho používám u témat, kde umím odhadnout, jestli odpověď dává smysl,“ dodává Gogár.

„Nejde o další hype, ale disrupci“

Zapojení ChatGPT je velké téma i u domácí internetové jedničky. Člen představenstva Seznam.cz Ondřej Krišica v nedávném interním e-mailu vyzval zaměstnance, aby začali velké jazykové modely zkoušet, protože „nejde jen o další hype, ale o disrupci“. Apeloval v tomto směru zejména na produktové manažery, aby pro ně našli nové způsoby využití, „které přinesou zvýšení efektivity práce nebo nové možnosti, jak vydělávat či vylepšit stávající produkty“.

Seznam si už řadu let vyvíjí a používá vlastní velké jazykové modely. „Od roku 2021, kdy jsme vydali model Small-E-Czech, jsme se v řádech počtů parametrů posunuli a používáme jak interní, tak veřejně dostupné neutrální jazykové modely, a to jak pro vyhledávání a řazení výsledků z internetu, tak v oblastech reklamy při doporučování výsledků na domovské stránce Seznam.cz,“ říká Martin Kirschner, manažer produktového týmu.

Podle informací HN se ChatGPT v Seznamu používá například na rozpoznání tématu článku a jeho citlivosti, aby se nestávalo, že by inzertní systém například u textu o vraždě zobrazil reklamu na nože.

Dlouhý, Řežáb a další oslovení podnikatelé se shodují v předpovědi, že se využívání ChatGPT či jeho následovníků rychle rozšíří do mnoha zákoutí byznysové komunikace, pracovních procesů a rozhodování. Zároveň ale vnímají hranice, které současná umělá inteligence neumí překročit. „Vidím spousty vhodných použití pro firemní účely, ale zatím vnímám její roli spíš na úrovni analyticko-poradenské než na úrovni řídicí. Stále je potřeba lidský faktor, aby posoudil, jestli nehalucinuje a poskytuje realistické výstupy,“ zdůrazňuje Marek Palatinus, zakladatel kryptoměnové společnosti SatoshiLabs.

Vedle toho je stále velké množství firem, které na módní vlnu okolo ChatGPT nenaskočily. „Nepoužíváme ho, ale co není, může být. Zatím jsme prostě nenašli způsob, jak to užitečně využít. Nechceme to dělat jen proto, abychom byli jakoby moderní firmou,“ říká Ivo Ulich, majitel společnosti M&T 1997, vyrábějící dveřní a okenní kliky.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.