Kontrola tehdy nezjistila nic mimořádného. Na královéhradecký krajský úřad přišla v únoru 2020 stížnost, že autobusová linka společnosti Daily Bus z Prahy do Pomezních Bud v Krkonoších nejezdí podle jízdního řádu. A třetí sobotu v únoru prý úplně vynechala. Následující víkend se tak pracovník odboru dopravy krajského úřadu Vítězslav Veselý vydal na kontrolu.

Autobus jel normálně a úředník si během jízdy udělal statistiku, kolik lidí nastoupilo a jaké jízdenky dostali. Došel k číslu 15, z toho pět využilo některou ze slev. Jedním z nich byl důchodce, čtyři pak studenti. Výsledek kontroly byl bez závažnějších zjištění a správní řízení tak úřad nezahájil. Přesto právě kvůli této jízdě skončil majitel Daily Busu u soudu.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

„Byl to typický případ téměř prázdného autobusu, nebyl problém sledovat, kdo nastupuje a vystupuje,“ popsal Veselý toto pondělí před Obvodním soudem pro Prahu 1. Výsledky z jeho kontrolní jízdy se totiž dostaly i na resort dopravy a ten je porovnal s fakturou, v níž majitel Daily Busu Karel Mudroch žádal o proplacení zákonných slev pro studenty a seniory ve výši 75 procent z ceny jízdného. A na dané lince v uvedený den vykázal celkem 188 cestujících. U 182 z nich požádal o proplacení slevy v celkové výši 14 700 korun. Autobus měl přitom kapacitu 65 sedících a 30 stojících. Mimochodem, běžné náklady na cestu z Prahy do Krkonoš a zpět byly sedm tisíc korun.

Ministerstvo proto podalo trestní oznámení a Mudroch se ocitl před soudem s obžalobou z podvodu. Za ten mu hrozí až dvouleté vězení či zákaz činnosti. Provozování linky Mudroch krátce poté kvůli covidu pozastavil a pak už neobnovil.

To, že se o výsledky z kontroly ministerstvo zajímalo, bylo logické. Už delší dobu Mudrocha podezřívalo, že počty cestujících nadhodnocuje, aby si mohl naúčtovat neoprávněně dotace.

Nyní dvaašedesátiletý muž se hájí tím, že daný spoj neřídil. Jen jako majitel firmy koncem měsíce jako obvykle přenesl data z odbavovacího strojku do počítače a odeslal je ministerstvu k odsouhlasení. A poté poslal ministerstvu fakturu. „Nic jsem neupravoval, vystavil jsem fakturu na částku, kterou mi ministerstvo schválilo,“ řekl a dodal, že se navíc v technice příliš nevyzná. „Zvládám e-mail, přečíst si zprávy, napsat dopis ve Wordu. Do ničeho jiného se nepouštím,“ uvedl s tím, že netuší, proč se čísla tak liší.

Mudrocha se zastal i jeho obhájce Jiří Mašlej. „Vzhledem k technické zručnosti mého klienta nepředpokládám, že by něco dokázal měnit,“ řekl před soudem a požádal o znalecký posudek, který by vše zrekonstruoval z dat ze strojků v autobuse.

Sám kontrolor Veselý přitom během jízdy podle svých slov zaznamenal nezvyklou aktivitu odbavovacích strojků i v době, kdy nikdo nenastupoval. „Mají specifický projev, když stroj něco tiskne, je to poznat. Ale nezjišťoval jsem co, nebylo to předmětem kontroly,“ konstatoval. Před soudem vypovídal i řidič autobusu, ten však popřel, že by cokoliv manipuloval. Soudkyně Anežka Pudilová pak proces odročila na druhou polovinu května, kdy chce slyšet další svědky.

Stejný soud přitom nedávno řešil související spor, kdy naopak Mudrochova firma Daily Bus zažalovala ministerstvo dopravy. A to kvůli tomu, že jí právě kvůli podezření, že počty cestujících nadhodnocuje, pozastavilo proplácení faktur. „Na spojích bylo vydáno příliš mnoho jízdenek a cestující se do nich nemohli vejít,“ popsal mluvčí resortu dopravy František Jemelka.

Podle výkazu jízdenkových strojků navíc desítky cestujících často nastoupily během jedné či dvou minut, což bylo nereálné. Platili v hotovosti a řidiči by v tak krátkém čase nestihli vystavit jízdenku a zkontrolovat nárok na slevu.

Soud Mudrochově firmě loni v říjnu vyhověl a přikázal zaplatit zadržovaných 2,5 milionu korun za období na přelomu let 2019 a 2020. Podle něj ministerstvo nedoložilo, že záznamy o počtech cestujících byly zfalšovány a jak to mělo vypadat.

„V podstatě říká, že jsme ho nechytili za ruku. Ale my nemůžeme kontrolovat každý spoj,“ reagoval Jemelka.

Ministerstvo nejdříve podalo odvolání, vzápětí je však stáhlo. Podle mluvčího zvážili reálné možnosti. „Ukázalo se, že úspěch by vedl jen přes další přímé důkazy, které bychom museli doložit. Vše, co jsme měli k dispozici, jsme už soudu předložili. Dělali jsme v této věci, co jsme mohli, leč bohužel to bylo nedostatečné,“ konstatoval Jemelka. Případ ale pořád ještě nepovažují za uzavřený a zvažují prý další kroky, a to i s ohledem na Mudrochovo stíhání.

Ministerstvo přesto tvrdí, že současný případ je pouze marginální problém a podvody ve velkém se nedějí. Velké firmy si je nemohou dovolit, protože by se to neutajilo. A pro dopravce, kteří jezdí pro kraje v rámci dotované dopravy, by to nemělo smysl. „O co víc by nárokovali od ministerstva dopravy na slevách, o to méně by pak dostali od kraje ke krytí ztráty,“ vysvětlil Jemelka.

Zajímají vás další kvalitní články z Hospodářských novin? Výběr těch nejúspěšnějších posíláme každý všední den večer v našem newsletteru 7 v SEDM, který si můžete zdarma přihlásit.