Fungovala sice jen dva měsíce, přesto vysokorychlostní váha upozornila, jaký problém má zrekonstruovaná dálnice D1. Zařízení odhalilo tisíce nákladních aut, která byla přetížená a škodila tak vozovce. Zároveň se ukázalo, že Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) řešilo jen několik případů a ve výsledku nikdo nedostal pokutu. Ve zprávě o rekonstrukci dálnice D1 na to upozornil Nejvyšší kontrolní úřad.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Ten uvádí, že časté jízdy přetížených aut výrazně poškozují vozovku dálnice, čímž zkracují její životnost. Přitom jen za loňský březen a duben zmíněná dálniční váha zaznamenala více než 17 tisíc takových aut. V dalších měsících už zařízení, které zjišťuje hmotnost kamionů bez nutnosti jejich zastavení, nebylo funkční.

„Příslušnému silničnímu správnímu úřadu v Jihlavě ale ŘSD do doby ukončení kontroly předalo jen 448 podnětů k zahájení řízení o přestupku. Ministerstvo dopravy se výsledky vysokorychlostního kontrolního vážení vozidel ani počty přetížených aut nezabývalo,“ uvádí zpráva kontrolního úřadu (NKÚ).

Oním správním úřadem je jihlavský magistrát. Ten z měření na dálnici zatím nezahájil žádné správní řízení, a tedy ani nevyměřil pokutu. Radnice však zpochybňuje data uvedená v dokumentu NKÚ. „Podnětů jsme dostali několik málo desítek,“ říká mluvčí magistrátu Radovan Daněk.

Získané údaje o přetížených kamionech bere Daněk jen jako zkušební vzorky. Podle něj je ještě potřeba „doladit“ identifikaci vozů, zejména těch zahraničních, jejichž majitel nejde jednoduše ověřit v českém registru vozidel. „Řešíme s ŘSD správnou funkčnost systému, tak aby bylo vážení jednoznačně průkazné,“ líčí Daněk.

Podobně hovoří i mluvčí silničářů Jan Rýdl: „Jednalo se o zkušební vzorek dat, úřad neměl připravený software pro zpracování přestupků.“ V Česku už přitom funguje na jiných místech pět vysokorychlostních vah, instalace dalších dvou desítek se chystají.

HN se obrátily také na ministerstvo dopravy, aby vysvětlilo, proč ani po roce nikdo nedokáže využívat data z vysokorychlostní váhy na opraveném úseku D1. Na zaslané dotazy však jeho zástupci nereagovali.

Zmíněných 17 tisíc kamionů s přetíženými nápravami tak projelo během dvou měsíců úsekem kolem Jihlavy zcela bez postihu. A další desetitisíce je následovaly, když už váha u Jihlavy nefungovala. Že pracovala jen dva měsíce a od té doby je rozbitá, potvrzuje i samo ŘSD.

 „Součástí modernizace D1 skutečně byla instalace jedné vysokorychlostní váhy, u které bohužel došlo k problému s napájením,“ uvedl mluvčí státního podniku Jan Studecký. Doplnil, že vadu ředitelství reklamovalo u dodavatele, který stále pracuje na nápravě, aby váha byla opět funkční. Celkové náklady na pořízení váhy byly 11 milionů korun bez DPH.

Aktuálně tak na Jihlavsku zůstalo k dispozici jen takzvané nízkorychlostní vážení, při němž vůz policie zastaví a nechá ho projet přes vážící plošinu. To se však nevyužívá na dálnici, ale třeba na celnici v Jihlavě nebo na parkovištích a jiných odstavných plochách. „Za tyto přestupky jsme uložili pokuty provozovatelům vozidel v celkové výši 3,7 milionu korun,“ uvádí Daněk.

Upozornění na vysokorychlostní váhu, jejíž data ŘSD ani ministerstvo nedokázaly dostatečně využít k ochraně dálnice před přetíženými kamiony, je součástí mnohem širší zprávy NKÚ. Ten se zaměřil na celou rekonstrukci dálnice. Na opravě úseků mezi Mirošovicemi u Prahy a Kývalkou nedaleko Brna za více než 28 miliard korun z evropských i státních peněz úřad objevil řadu nedostatků.

Zpráva kontrolního úřadu upozorňuje, že na už opravených částech D1 jsou mosty a nadjezdy v takovém stavu, že představují ohrožení pro bezpečnost dopravy. NKÚ poukázal i na chybějící parkovací místa pro kamiony. „Kontroloři dále upozornili na nekvalitní odstraňování závad, které vytváří nerovnosti na vozovce a má negativní vliv na jízdní komfort,“ uvedla mluvčí úřadu Hana Kadečková.

Ministerstvo dopravy i silničáři se už proti takovým závěrům ohradili. Podle šéfa ŘSD Radka Mátla kontroloři potvrdili, že při investici 28 miliard korun nikdo neporušil zákon ani jiné předpisy.

Rozsáhlost problematiky v celém jejím technickém a organizačním rozsahu však podle Mátla kontrolorům neumožnila pojmout ji komplexně. „Výsledkem tak jsou jednoznačně zavádějící a z kontextu vytržené závěry, jejichž prezentace hraničí s dehonestací akce a všech, kteří se na ní podíleli,“ prohlásil Mátl.

Zajímají vás další kvalitní články z Hospodářských novin? Výběr těch nejúspěšnějších posíláme každý všední den večer v našem newsletteru 7 v SEDM, který si můžete zdarma přihlásit.