Největší evropská automobilka Volkswagen svým akcionářům během uplynulých pěti let vydělala přes 66 miliard eur čistého. Počátkem letošního roku jim z výnosu, který jí vstupem na burzu přinesla dceřiná firma Porsche, jako mimořádnou dividendu vyplatila několik miliard eur. Koncern dlouhodobě dosahuje obchodních úspěchů, ale přesto mu hrozí problémy, a to hned na několika místech.

V Číně, na svém největším trhu, VW loni přišel o prvenství. Jeho dceřiná firma Cariad, odpovídající za vývoj softwaru a rozvoj autonomního řízení, značně zaostává v plnění svých úkolů. A do třetice všeho špatného – hlavní koncernová značka Volkswagen stále zápolí se slabou ziskovostí. Situace hlavní značky, jejíž srdce bije v dolnosaském Wolfsburgu, je podle analýzy časopisu Manager Magazin natolik vážná, že táhne dolů celý koncern, a půjde-li to tak dál, může „narazit do zdi“.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Osud hlavní značky je pro prosperitu celé Volkswagen Group, jejíž součástí je také Škoda Auto, rozhodující. Loni se na celkových příjmech skupiny z prodeje osobních aut podílela přibližně dvěma pětinami, ale na provozním zisku jenom 18 procenty. Loni vyrobila o půldruhého milionu aut méně než před pěti lety.

Největší zklamání přinášejí elektrické modely, což platí i pro velkoprostorový ID Buzz, který se začal prodávat loni. Továrna v Hannoveru by ho měla podle plánu vyrábět 130 tisíc kusů ročně, ale letos se počítá jenom se 44 tisíci. Avšak i toto číslo je podle Manager Magazinu vratké, neboť řada zákazníků stornuje své objednávky.

Za katastrofu někteří označují model ID.3, jenž byl původně zamýšlen jako následník po léta velice úspěšného Golfu. Plně elektrický vůz nižší střední třídy se od roku 2020 montuje ve východoněmeckém Zwickau (Cvikově). V továrně se mluví o „katastrofálně nízkém stavu objednávek“. 

Problémy, s nimiž se Volkswagen potýká, se promítají i do jeho tržní hodnoty. Ta se propadla ze skoro 113 miliard eur koncem roku 2021 na 67,6 miliardy o rok později. Od počátku letošního roku stoupla jen mírně na necelých 69 miliard eur. Samostatná dcera koncernu Porsche, s jejímiž akciemi se začalo ve Frankfurtu obchodovat loňského 29. září, letos díky velice dobrým finančním výsledkům přidala skoro čtvrtinu a její tržní kapitalizace činí 109 miliard eur. Během burzovního debutu ji investoři ocenili na 75 miliard eur.

Značka Volkswagen patří spolu se Škodou Auto a Seatem do nově vytvořené skupiny takzvaných objemových značek. Pod palcem ji má Thomas Schäfer, který je od loňského 1. července generálním ředitelem Volkswagenu a členem koncernového představenstva. Předtím zhruba dva roky (od srpna 2020) řídil Škodu Auto.

„Naše hlavní značka si – nehledě na své silné stránky – ekonomicky stále nestojí dost dobře,“ napsal v interním dopise zaměstnancům Schäfer. Podle něj je velice důležité, aby firma dosahovala také v krizových časech „konkurenceschopné ziskovosti“.

Za letošní první čtvrtletí dosáhla jenom tříprocentní rentability tržeb a stejně tak loni. Jinak řečeno, prodej za 100 eur přinesl pouhá tři eura provozního zisku. „S tímto ukazatelem bychom si nemohli v budoucnu dovolit tolik potřebné investice. Máme-li být skutečně odolní vůči krizi, musíme trvale dosahovat 6,5 procenta,“ dodal Schäfer.

Připravuje se program fitness

Thomas Schäfer se rozhodl přijmout rázná úsporná opatření, včetně redukce pracovních míst. Jeden z topmanažerů značky, který dříve pracoval pro Mercedes-Benz, v současné době ve Wolfsburgu pracuje na „vysoce výbušném“ konceptu, jenž se interně nazývá „program fitness“. Schäfer by podle něj mohl ve střednědobém výhledu škrtnout více než 10 tisíc pracovních míst, ale toto číslo se bude ještě upřesňovat.

Úspory na nákladech by měly do roku 2028 zvednout provozní zisk o osm miliard eur. Jedině tak prý bude možné odvrátit krach značky, který je podle pesimistů mnohem blíž, než si mnozí šéfové připouštějí. „Schäfera nečeká nějaký fitness program, nýbrž léčba značky,“ poznamenává Manager Magazin, podle kterého jde o „skoro nemožný úkol“.

Případné propouštění by se mohlo v prvé řadě dotknout továren nikoli v Německu, ale těch „na periferii“. V úvahu připadají kapacity v Argentině a Jižní Africe, ale možná dojde i na východní Evropu bez ohledu na tamní nižší mzdové náklady.

Jenže Schäfer prozatím zvolil jinou strategii. Hodlá továrny radikálně přestavět. Výroba každého nového modelu se má naplánovat a zorganizovat tak, aby její objem odpovídal 80 procentům očekávaného prodeje. Bude-li se prodávat více, pak lidé nastoupí na mimořádné směny, kde si i více vydělají.

Pravomoci značek se změní

Dalším Schäferovým předsevzetím je zlepšit spolupráci mezi jednotlivými koncernovými značkami tak, aby se lépe využívaly jejich výrobní kapacity. Tomu mají pomoci identické, společně sdílené platformy. Počet modelů a variant by se měl do roku 2032 snížit o jednu třetinu. Schäfer chce mít v portfoliu pouze modely, kterých se prodá alespoň 100 tisíc ročně. Hodlá také změnit řídicí strukturu. Objemové značky Volkswagen, Seat a Škoda podle jeho záměru nebudou mít kompletně obsazené představenstvo.

Například nákup a výroba budou řízeny z koncernové centrály ve Wolfsburgu. Znamená to, že část pravomocí se z jednotlivých dceřiných firem přesune k Schäferovi, odpovídajícímu v koncernovém představenstvu za objemové značky. Ale Schäfer to nemíní s centralizací řídicích funkcí přehnat, a proto zvolil kompromis. Do Wolfsburgu „nepřetáhne“ všechno, naopak některé funkce svěří jednotlivým značkám, které se s nimi podle jeho názoru vypořádají nejlépe. Škodě Auto by tak měly připadnout poprodejní služby zákazníkům, dále odpovědnost za autoplechy i exteriér aut.

Odpovědnost za marketing a cenovou tvorbu převezme značka Cupra, dcera španělského Seatu, značka VW Osobní vozy se postará o plánování odbytu. Ale zatím jsou to plány na papíře. „Diskuse o rozdělování kompetencí mezi značkami koncernu probíhají kontinuálně. Žádné rozhodnutí v této otázce zatím nepadlo. Probíhající jednání nebudeme více komentovat,“ sdělil HN Pavel Jína, tiskový mluvčí mladoboleslavské automobilky.

Propouštění není přírodní zákon

Thomas Schäfer a jeho spolupracovníci musejí v plánování úsporných opatření počítat s tím, že jim budou oponovat vlivné odbory, jimž v dozorčí radě patří polovina křesel. Jejich šéfka Daniela Cavallová v rozhovoru, který přinesl časopis Automobilwoche, uvádí, že odboráři opatření, která mají zefektivnit hospodaření značek, podporují a sami taková témata nastolují. Ale nesmějí se dotknout pracovních jistot zaměstnanců.

„Ziskovost a jistota zaměstnání jsou ve Volkswagenu stejně důležité, společné cíle. „Přijetí úsporných opatření neznamená, že v jejich důsledku klesne počet pracovních míst. To není žádný přírodní zákon,“ podotýká Cavallová. Úspory na nákladech mohou podle ní přinést opatření, k nimž koncern už několikrát v minulosti sáhl – užší spolupráce značek i jednotlivých továren, odstraňování duplicit v řízení i ve výrobě.

O nové továrně ve Warmenau se jedná

Koncern původně plánoval, že v těsném sousedství s dosavadním kmenovým závodem ve Wolfsburgu (ve čtvrti Warmenau) postaví další továrnu na výrobu zásadně nového, plně elektrického modelu označovaného jako Trinity. Jeho základem se stane nová elektrická platforma SSP (Scalable Systems Platform).

Dozorčí rada VW s projektem vyslovila souhlas loni v březnu, ale nakonec to vypadá tak, že nová fabrika se ve Warmenau pravděpodobně stavět nebude. Koncern se místo toho rozhodl pro výstavbu nové továrny na výrobu plně elektrických terénních vozů Scout v americkém státě Jižní Karolína za dvě miliardy dolarů.

„V Evropě nebudeme stavět nové elektrické továrny, nýbrž přestavíme ty dosavadní,“ sdělil koncem února finanční ředitel Volkswagenu Arno Antlitz. Daniela Cavallová ale uvedla, že definitivní rozhodnutí, zda ve Warmenau stavět, či nikoli, zatím nepadlo.

S modelem Trinity, vybaveným vlastním koncernovým softwarem, vyvíjeným se značným zpožděním dceřinou firmou Cariad, se ale nadále počítá. Zřejmě ho bude vyrábět stávající wolfsburská továrna. „Doufejme, že se ho dočkáme v roce 2028,“ dodává šéfka koncernových odborů.

Cavallová potvrzuje, že hlavní závod ve Wolfsburgu s původně plánovanou kapacitou až milionů aut ročně jede v posledních letech asi na polovinu projektovaného výkonu a musel opakovaně zavádět zkrácený pracovní režim. „Ano, minulý rok jsme vyrobili 408 tisíc aut, předtím méně než 400 tisíc a s tím přirozeně nejsme spokojeni,“ poznamenává Cavallová. Vytížení hlavní továrny se ale podle ní díky lepšímu zásobování díly nyní zvyšuje.

Muž, kterého koval hlavně Mercedes

Thomas Schäfer, jenž je také předsedou dozorčí rady ve Škodě Auto a španělském Seatu, není ve svém okolí pokládán za silného, charismatického lídra, schopného ozdravit ekonomicky slabou značku. Ale, jak se vyjádřil jeden člen vrcholového vedení, z druhé strany není radno ho podceňovat. Rozumí automobilovému designu, léta se věnoval řízení kvality. A pokud by se dostal při prosazování svého ozdravného plánu s některými lidmi do konfliktu, šéf koncernu Oliver Blume i předseda dozorčí rady Volkswagen Group Hans Dieter Pötsch ho podrží. Mohl by tedy svá předsevzetí splnit.

Svoji kariéru zahájil v roce 1991 jako jednadvacetiletý u automobilky Daimler, kde šel postupně nahoru. V letech 2002–2005 měl jako velice mladý manažer v představenstvu na starosti technické otázky, poté až do jara roku 2012 odpovídal mimo jiné za výstavbu továren v zahraničí. V květnu 2012 přešel do Volkswagenu, kde zprvu řídil výrobu v zahraničí, v roce 2015 se stal šéfem VW Group South Africa. A na černém kontinentu se zabydlel, jeho manželka v JAR dokonce koupila jezdeckou stáj.

Předchozí šéf Volkswagenu Herbert Diess mu v roce 2019 řekl, že se svým postem, na kterém odpovídal za veškeré aktivity koncernu jižně od Sahary, může počítat dlouhodobě. Ale bylo to jinak. V srpnu 2020 byl jmenován předsedou představenstva Škody Auto. Tento post přijal údajně jen za podmínky, že se bude moci vrátit do Afriky, kde se mu dařilo posilovat pozici Volkswagenu na tamním trhu.

To, že byl později „převelen“ z Mladé Boleslavi do Wolfsburgu, kde se prvního července 2022 stal šéfem hlavní koncernové značky, byl důsledek především toho, že jeho předchůdce Ralf Brandstätter si nerozuměl s Herbertem Diessem, tvrdí časopis Manager Magazin. Mezitím si jeho manželka pořídila jinou jezdeckou stáj, tentokrát v Irsku. Není to sice exotická Afrika, ale pořád dost daleko od Wolfsburgu.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.