Pod vlivem dlouhodobě vysoké inflace prochází maloobchod jako celek v Česku obtížným obdobím, kdy jeho tržby klesají. Podle Českého statistického úřadu se tak v květnu dělo již třináctým měsícem v řadě. To však úplně neplatí pro všechny části maloobchodního trhu. V takto ekonomicky náročném období se naplno projevuje trend, kdy spotřebitelé ve větší míře vyhledávají cenově dostupnější zboží. Proto se diskontní prodejny chovají do jisté míry opačně vůči celému maloobchodu, pokračují v expanzi, a často vykazují dokonce mírný růst.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na týden zdarma předplatitelem HN+ i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN+ na týden zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN+ na týden zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Tento trend je zřejmý zejména v Česku, kde se ukazuje silná poptávka po levné módě a spotřebním zboží. Navíc jsme extrémně zaměřeni na slevy. Diskontní řetězce tak na trhu dominují díky své rychlosti a cenové dostupnosti.

Vzhledem ke specifické skladbě nájemců orientované převážně na potraviny, zboží denní potřeby nebo právě cenově dostupný sortiment je trh v současné době retail parkům nakloněn. Jejich defenzivní charakter se projevil také v době, kdy začaly s monetární restrikcí růst výnosy. Ve srovnání s jinými typy komerčních nemovitostí segment retail parků relativně udržel stávající ocenění. Navzdory přetrvávajícím rizikům v ekonomice a pomalejšímu návratu k inflačním cílům centrálních bank spotřebitelská důvěra v posledních měsících roste. Podle analytiků z Oxford Economics by v příštím roce měl maloobchodní trh růst o 6,2 procenta.

Naše nemovitostní fondy se soustřeďují primárně na regionální retail parky diskontního charakteru s vysokým podílem prodejen potravin. Nájemci jsou silné bonitní nadnárodní i národní řetězce, které skladbou svého sortimentu nabízí cenově dostupné zboží a uspokojují každodenní potřeby nakupujících. Z těchto důvodů naši nájemci zvládli dobře jak období covidové pandemie, tak se jim daří i v této turbulentní době.

Strategie našich fondů skupiny ZDR Investments je ve všech aspektech dlouhodobě orientovaná. Základem je průměrná zůstatková délka všech našich aktuálně uzavřených nájemních smluv, která s více než šesti lety patří k nejdelším na trhu. Když k tomu přidáme fakt, že náš výnos za posledních pět let činí přibližně 50 procent, zatímco kumulativní míra inflace dosahuje kolem 34 procent, tak tyto údaje jasně potvrzují, že nemovitosti v dlouhodobějším horizontu dokážou inflaci porazit, a to i v bezprecedentně vysokém inflačním období.

Důkazem funkčnosti naší strategie je i rostoucí objem spravovaných aktiv (AUM) a počet investorů, kterých je aktuálně více než 10 tisíc. Samozřejmě jsme v posledním roce zaznamenali určité zpomalení počtu nových investic, což je s ohledem na aktuální nabídku lákavých spořicích a dluhopisových produktů pochopitelné. Ve většině případů se ale jedná buď o krátkodobé, nebo často rizikovější alternativy. Navíc atraktivita těchto spořicích produktů začne opět klesat společně s úrokovými sazbami. Většina investorů proto ví, že tyto produkty nedokážou nemovitostním fondům v delším horizontu konkurovat.

Přehled realitních fondů v Česku

Chcete dostávat investiční texty do e-mailové schránky?

Přihlaste se pravidelnému odebírání investičního newsletteru Peníze HN, kde naleznete naše původní analýzy, tipy na dobré čtení nebo glosy analytiků.

newsletter Peníze