Pod vlivem dlouhodobě vysoké inflace prochází maloobchod jako celek v Česku obtížným obdobím, kdy jeho tržby klesají. Podle Českého statistického úřadu se tak v květnu dělo již třináctým měsícem v řadě. To však úplně neplatí pro všechny části maloobchodního trhu. V takto ekonomicky náročném období se naplno projevuje trend, kdy spotřebitelé ve větší míře vyhledávají cenově dostupnější zboží. Proto se diskontní prodejny chovají do jisté míry opačně vůči celému maloobchodu, pokračují v expanzi, a často vykazují dokonce mírný růst.
Nedávno jste již předplatné aktivoval
Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.
Tento článek pro vás někdo odemknul
Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na týden zdarma předplatitelem HN+ i vy!
Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.
Zadejte e-mailovou adresu
Zadejte e-mailovou adresu. Zadaná e-mailová adresa je ve špatném formátu.
Máte již účet? Přihlaste se.
Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení
Využitím nabídky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.
Přihlaste se,
nebo si jen přečtěte odemčený článek bez přihlášení.
Zdá se, že už se známe
Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.
Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma
Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN+ na týden zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.
V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN+ na týden zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.
Pokračovat na článekTento trend je zřejmý zejména v Česku, kde se ukazuje silná poptávka po levné módě a spotřebním zboží. Navíc jsme extrémně zaměřeni na slevy. Diskontní řetězce tak na trhu dominují díky své rychlosti a cenové dostupnosti.
Vzhledem ke specifické skladbě nájemců orientované převážně na potraviny, zboží denní potřeby nebo právě cenově dostupný sortiment je trh v současné době retail parkům nakloněn. Jejich defenzivní charakter se projevil také v době, kdy začaly s monetární restrikcí růst výnosy. Ve srovnání s jinými typy komerčních nemovitostí segment retail parků relativně udržel stávající ocenění. Navzdory přetrvávajícím rizikům v ekonomice a pomalejšímu návratu k inflačním cílům centrálních bank spotřebitelská důvěra v posledních měsících roste. Podle analytiků z Oxford Economics by v příštím roce měl maloobchodní trh růst o 6,2 procenta.
Naše nemovitostní fondy se soustřeďují primárně na regionální retail parky diskontního charakteru s vysokým podílem prodejen potravin. Nájemci jsou silné bonitní nadnárodní i národní řetězce, které skladbou svého sortimentu nabízí cenově dostupné zboží a uspokojují každodenní potřeby nakupujících. Z těchto důvodů naši nájemci zvládli dobře jak období covidové pandemie, tak se jim daří i v této turbulentní době.
Primark, Pepco, nebo Kik. Hlad po levné módě nahrává diskontům. Kdo plánuje nové prodejny?
Strategie našich fondů skupiny ZDR Investments je ve všech aspektech dlouhodobě orientovaná. Základem je průměrná zůstatková délka všech našich aktuálně uzavřených nájemních smluv, která s více než šesti lety patří k nejdelším na trhu. Když k tomu přidáme fakt, že náš výnos za posledních pět let činí přibližně 50 procent, zatímco kumulativní míra inflace dosahuje kolem 34 procent, tak tyto údaje jasně potvrzují, že nemovitosti v dlouhodobějším horizontu dokážou inflaci porazit, a to i v bezprecedentně vysokém inflačním období.
Důkazem funkčnosti naší strategie je i rostoucí objem spravovaných aktiv (AUM) a počet investorů, kterých je aktuálně více než 10 tisíc. Samozřejmě jsme v posledním roce zaznamenali určité zpomalení počtu nových investic, což je s ohledem na aktuální nabídku lákavých spořicích a dluhopisových produktů pochopitelné. Ve většině případů se ale jedná buď o krátkodobé, nebo často rizikovější alternativy. Navíc atraktivita těchto spořicích produktů začne opět klesat společně s úrokovými sazbami. Většina investorů proto ví, že tyto produkty nedokážou nemovitostním fondům v delším horizontu konkurovat.