Podle železničních odborářů skončí konec monopolu Českých drah v rychlíkové dopravě katastrofou. Chtějí se proto také účastnit debat o budoucnosti železnice. Nevylučují ani stávku, která by měla cestujícím ukázat, jak bude vypadat liberalizovaná železnice.
"Vůbec nechápeme, proč ministr přechodné vlády doslova vypálí bez odborné diskuse rozhodnutí, které může železnici změnit na desítky let," zlobí se místopředseda Odborového sdružení železničářu Jaroslav Pejša.
Ministr dopravy Gustáv Slamečka před týdnem přišel s návrhem, aby se v dalších deseti letech státem dotovaná rychlíková doprava postupně otevírala konkurenci. Přičemž každý rok by na část trati bylo vypsáno výběrové řízení.
Síla konkurence
Odboráři míní, že by České dráhy před ukončením své restrukturalizace nedokázaly v otevřené soutěži uspět. Vyhrály by podle nich zahraniční společnosti a údržba vlaků by se přesunula do ciziny, a tisíce železničářů by tak přišly o práci.
Takovou úvahu ale odmítají samotné České dráhy. "Vítěz tendru by získal smlouvu na deset až patnáct let, měli bychom stejné podmínky jako naše konkurence a na nové vlaky bychom si snadno mohli půjčit," říká mluvčí drah Petr Štáhlavský. Firma si věří, že sice "tu a tam" nějaký tendr nevyhraje, ale i nadále zůstane na české železnici dominantní.
"Jsme jedním z mnoha dopravců na trhu, a pokud se ministerstvo rozhodne, že bude na rychlíky vypisovat výběrová řízení, budeme to respektovat," dodává Štáhlavský.
České dráhy samotné se tak konkurence nebojí - naopak. Na vítěze tendrů by totiž čekala nejméně desetiletá smlouva a s ní lze snadno získat financování na nové vlaky. Dnes totiž mají jistotu jen na jediný rok a cesta k financím na nové soupravy je o to složitější.
Slamečka odkryl karty, jak ušetří: Zpřísní stavbařům cenové podmínky - čtěte ZDE
Rychlíky ČD přijdou o monopol. Do 10 let bude na kolejích konkurence - čtěte ZDE
Odboráři to ale takto nevidí. Obávají se, že ČD bude nakonec obsluhovat pouze regionální tratě, na kterých bude dál prodělávat a "národní dopravce" tak bude zlikvidován.
"Zahraniční společnosti budou jezdit, jen pokud se jim to vyplatí, nebudou mít problém přestat jezdit," vysvětluje Pejša. Pokud by s nimi někdo nejednal, mohli by odboráři přistoupit na malou stávku.
"Bylo by to něco jako posledně, kdy jsme na patnáct minut zastavili a rozdávali cestujícím letáky. Lidé by si tak mohli vyzkoušet, jak bude vypadat liberalizovaná železnice, kdy řada vlaků vůbec nepojede," popisuje Pejša. Konkurencí by podle něj totiž netrpěly jen dráhy, ale i cestující, kteří by se často nedostali tam, kam chtějí.
Ministerstvo dopravy takové úvahy odmítá. Podle nich konkurence naopak prospěje všem - cestujícím i Českým drahám.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist