TPCA v číslech

332 489 minivozů prodala TPCA loni v Evropě, hlavně ve Francii, Itálii, Německu, Velké Británii a v Nizozemsku. V Česku se z toho prodalo jen 858 aut.

51,821 miliardy korun činily loňské tržby TPCA. Byly nejvyšší v pětileté historii firmy, oproti roku 2008 vzrostly o 5,8 procenta.

1,443 miliardy korun hrubého zisku, nejvíce za svou existenci, dosáhla TPCA i při loňské krizi. Meziročně tak zisk před zdaněním vzrostl o 3,4 procenta.

Další model, který by se měl vyrábět v kolínské továrně TPCA, opustí tamní výrobní linku nejdříve v roce 2012. Prohlásil to bývalý prezident TPCA Jasuhira Takahaši koncem února.

Vrcholový management firmy včetně nového prezidenta Satoši Tačihary však kromě toho, že vůz bude malý, relativně levný a úsporný, další informace na středeční výroční konferenci neuvedl.

"Uvědomujeme si, že konkurence v segmentu malých vozů v Evropě výrazně sílí, viděli jsme například malý vůz Up!, který bude Volkswagen vyrábět v Bratislavě. Nesedíme nečinně a určitě budeme na vývoj reagovat, abychom naše tržní pozice ještě posílili," řekl Tačihara.

Na investice je 150 milionů

Nové modely vyvíjí Toyota v Japonsku i PSA Peugeot Citroen ve Francii. Který a kdy se začne vyrábět v Kolíně, není zdaleka rozhodnuto.

"Současné modely Toyota Aygo, Citroen C1 a Peugeot 107 budeme určitě vyrábět i po roce 2012, tento rok není v našich plánech žádným mezníkem. Během pěti let našeho působení prošly naše vozy dvojím faceliftem, naposledy loni na podzim, snížili jsme jejich spotřebu a emise, permanentně je vylepšujeme," připomněl Jiří Černý, viceprezident pro výrobu TPCA. Letos budou investice firmy, zhruba 150 milionů korun, směřovat do technologií a pracovního prostředí, ne přímo do vozů.

Výroba letos mírně roste

Loni TPCA v Evropě prodala více než 332 tisíc aut, z toho v Česku 858 vozů. Na evropském trhu malých aut, který loni představoval 6,525 milionu vozů, tak měla TPCA pětiprocentní podíl. Prodej malých aut v Evropě roste nejrychleji, před pěti lety tento segment představoval 32 procent všech prodaných osobních vozů, loni už 45 procent.

Loňský odbyt povzbudily šrotovací prémie v řadě evropských zemí. Ty letos chybí.

"Za první dva měsíce letošního roku jsme vyrobili a prodali 57 tisíc vozů, stejně jako loni, tehdy byl ale únor o jeden pracovní den kratší. Jak se budou trhy vyvíjet dál, nedokáže dnes nikdo odhadnout. Jsme připraveni na růst i pokles produkce. Domnívám se, že letos se automobilové trhy dotknou dna, odbyt bude stagnovat, ne klesat. Chtěli bychom dosáhnout nejméně stejných výsledků jako loni," dodal Černý.

O mzdách se stále jedná

Vedle nejistého odbytu nemá kolínská továrna TPCA ani jasno v růstu mezd. Od loňského prosince proběhlo již 25 kol vyjednávání, v pátek se koná další.

"Dohoda s odbory je prakticky před uzavřením, vedení souhlasí s růstem vyšším než očekávaná inflace, dohadujeme ale ještě přesná čísla," řekl Černý.

V TPCA pracuje 3600 lidí. Průměrná mzda všech zaměstnanců byla loni 30 800 korun, na dělnických pozicích 26 800 korun měsíčně. Oproti roku 2008 tak dělnické mzdy vzrostly o 5,7 procenta.

Za pět let své existence TPCA na mzdách vyplatila pět miliard korun, státu na daních odvedla dvě miliardy, na dobročinné projekty v regionu dala 80 milionů korun a celkem vyrobila 1,4 milionu aut.



MINIAUTA V EVROPĚ LETÍ
Naše dosavadní modely se v Evropě úspěšně prodávají, určitě je budeme vyrábět i po roce 2012, tvrdí shodně prezident TPCA Satoši Tačihara a viceprezident pro výrobu Jiří Černý.
FOTO: ČTK