Nejlevnějším a nejžádanějším benefitem v současnosti je práce z domova. Mnoho zaměstnaneckých výhod, jako jazykové kurzy nebo třinácté platy, bylo totiž v krizi zrušeno. Šéfové i proto přemýšlejí o jiné kompenzaci toho, že jejich lidé musí odvést více práce za stejný plat bez odměn, na něž byli předtím zvyklí.

Z průzkumu, při kterém HN oslovily na 25 velkých a středních firem, vyplývá, že podle personalistů je práce z domova mezi zaměstnanci velmi oblíbená, zejména mezi rodiči malých dětí. Nejvíce je v Česku využívána pobočkami velkých firem, především z oborů, jako jsou IT, telekomunikace, či z finančního sektoru.

Výhodou homeoffice pro zaměstnavatele je, že zvyšuje loajalitu pracovníků k firmě a dává šéfovi do rukou nástroj, díky němuž může spolehlivým lidem dopřát větší volnost. Nejběžnější je v technologických firmách, které jsou pro ni nejlépe vybaveny. Jak konstatuje například Michal Fišer, ředitel technologické společnosti EMC v Česku, pro 40 procent IT profesionálů je práce z domu skutečně žádaným benefitem. "Zaměstnanci ji preferují. Naše firma umožňuje práci odkudkoli všem zaměstnancům a dává jim k tomu i odpovídající technické prostředky. Neznamená to pro nás výrazné náklady navíc a pracovníkům ušetříme čas a peníze na dojíždění do zaměstnání. Jde o vzájemně výhodnou spolupráci."

České pobočky opatrnější než centrály

Podle Českého statistického úřadu je v Česku přibližně 90 tisíc lidí, kteří pracují z domova. To je při počtu zaměstnaných kapka v moři. Záleží na tom, zda charakter práce tuto formu práce umožňuje, jak je jí vedení nakloněno a také, jak vyhovuje i zaměstnanci. "Z naší zkušenosti vyplývá, že mírně narůstá počet pracovníků z domova. Záleží na oboru, v kterém firma podniká. Hodně zahraničních firem v tom však vidí velkou výhodu, kterou poskytují klíčovým zaměstnancům. Myslí i na úsporu nákladů," říká Barbora Tomšovská z poradenské firmy Touchdown.

Podle ní většina firem začíná s testováním práce z domova opatrně. Nejběžnější bývá, že je práce z domova schválena jen na dobu neurčitou a pouze po část týdne. "Většina zaměstnanců tuto formu práce využívá nárazově, proto tyto případy neevidujeme," říká Edita Šilhánová, ředitelka právního oddělení a vnějších vztahů Pivovarů Staropramen.

V ČSOB v roce 2009 pracovalo z domova 407 lidí, v 2010 to bylo 414 a za leden tohoto roku využilo tuto možnost 37 lidí. "Počet lidí, kteří benefit využívají, je stabilní a výrazně se nemění," říká Eduarda Hekšová, výkonná ředitelka Komunikace ČSOB. V GfK Czech, kde je zaměstnáno mnoho rodičů s dětmi (matek s malými dětmi je více než 10 procent z celkového počtu zaměstnanců), je to podobné. V celoročním průměru je podíl práce z domova stabilní.

Zaměstnanci IT firmy Logica mohou využívat práci z domova, pokud to umožňuje projekt, na kterém pracují. "Práce z domova je u nás podporována jako efektivní z hlediska ušetřených nákladů na dopravu, úspory času i životního prostředí. Míru využívání neměříme, ale je evidentní, že vzrůstá," říká Eva Vavrušková, ředitelka marketingu a HR ve společnosti Logica CEE. "Zatímco u nás většinou využíváme příležitostnou práci z domova, naše centrála v Anglii má v této oblasti náskok - velká část lidí tam pracuje z domova trvale," dodává.

Práce z domova prověří schopnost vést lidi

Do teleworkingu jsou vkládány obrovské naděje. V Cambridge vypracovali studii, podle níž má práce z domova potenciál snížit celkové dopravní zatížení o 4-8 procent a v dopravních špičkách až o 30 procent. V Česku je homeoffice stále spíše vnímána jako něco mimořádného. "Možnost práce z domova poskytujeme spíše jako doplňkovou formu práce. Částečné úvazky, zpracování dat, administrativa, výjimečně práce na telefonu se zákazníky. Jedná se především o případy, kdy má náš spolupracovník komplikace rodinné nebo zdravotní," říká Petr Opletal, generální ředitel RIO Media.

Ani v českých společnostech, pro jejichž zahraniční matky je homeoffice běžnou součástí firemní kultury, koncept ještě není běžnou rutinou. "V KPMG není práce z domova plošně zavedena. V odůvodněných individuálních případech ji ale umožňujeme," říká Hana Velíšková, ředitelka v oddělení Human Resources z KPMG.

Jiné firmy tuto formu začaly opatrně testovat. "Česká pojišťovna začala v pilotním projektu v některých odděleních nabízet cíleně práci z domova, a to zejména pro profese, které nevyžadují permanentní přítomnost na pracovišti a jejichž práce je vysoce individualizovaná," říká Stanislav Háša, personální ředitel České pojišťovny. Vodafone poskytuje zaměstnancům možnost pracovat z domova jako součást takzvané flexibilní kanceláře. "Zaměstnanci nejsou vázáni na své pevné pracovní místo. Nejsou hodnoceni podle počtu odpracovaných hodin, ale výkonu," říká Michaela Mojžíšová, senior manažerka Vodafone.

V loni "Flexi office" využívalo 267 pracovníků Vodafonu, letos plánují jejich počet rozšířit o 250. Kromě větší motivace a pohody zaměstnanců přináší systém zaměstnavatelům i další výhody, například efektivnější nakládání s kancelářskými prostory. "Dlouhodobě ušetříme až dvacet procent všech pracovních míst. Podle našich zkušeností pětina míst nebývá v kanceláři kvůli nemocím, dovoleným či školením a pracovním schůzkám vůbec obsazena," vysvětluje Mojžíšová. "Navíc některé typy úkolů se lépe plní v klidu domova než v openspacu," dodává.

Proč tedy dávno nepracují všichni, kdo mohou, z domova? Nejčastěji se šéfové bojí, že se lidé nebudou práci věnovat a klesne jejich pracovní výkon. "Práce z domova je náročnější na vedení lidí. Je třeba jasně definovat cíle, výstupy a termíny a také vytvářet příležitosti pro kontakty s ostatními členy týmu," říká Stanislav Háša. "Vyplácí se konání pravidelných schůzek týmů, nepřesouvat termíny a nerušit je zbytečně. Pokud jsou splněny tyto podmínky, tak nejenže roste výkon zaměstnanců, ale lidé jsou i spokojenější," vysvětluje Háša.

Pozitivní zkušenost s prací z domu má dnes už například Vodafone. "V oddělení provozních financí využíváme práci z domu běžně. Měla jsem obavy, ale po několika letech mohu říct, že věřit podřízeným se mi vyplatilo. Naopak mě mnohdy překvapí nasazením a časovou flexibilitou," říká Marie Tomanová, ředitelka oddělení. "Manažer musí vypilovat svoje organizační a komunikační dovednosti a naučit se řídit tým podle cílů. Je to stejné, jako když vedete mezinárodní tým. Je to obtížné, ale v manažerských dovednostech vás to neuvěřitelně posouvá," uzavírá Hana Velíšková.

 

11%

Čechů stráví dojížděním do práce a z práce více než 90 minut. Ve světě je to 20 %. Náklady na dopravu představují ve světě 10 % mzdy, v Česku 4 %.
Zdroj: Společnost Regus

 

Postoj zaměstnanců a firem k práci na dálku