Nejlevnějším a nejžádanějším benefitem v současnosti je práce z domova. Mnoho zaměstnaneckých výhod, jako jazykové kurzy nebo třinácté platy, bylo totiž v krizi zrušeno. Šéfové i proto přemýšlejí o jiné kompenzaci toho, že jejich lidé musí odvést více práce za stejný plat bez odměn, na něž byli předtím zvyklí.
Z průzkumu, při kterém HN oslovily na 25 velkých a středních firem, vyplývá, že podle personalistů je práce z domova mezi zaměstnanci velmi oblíbená, zejména mezi rodiči malých dětí. Nejvíce je v Česku využívána pobočkami velkých firem, především z oborů, jako jsou IT, telekomunikace, či z finančního sektoru.
Výhodou homeoffice pro zaměstnavatele je, že zvyšuje loajalitu pracovníků k firmě a dává šéfovi do rukou nástroj, díky němuž může spolehlivým lidem dopřát větší volnost. Nejběžnější je v technologických firmách, které jsou pro ni nejlépe vybaveny. Jak konstatuje například Michal Fišer, ředitel technologické společnosti EMC v Česku, pro 40 procent IT profesionálů je práce z domu skutečně žádaným benefitem. "Zaměstnanci ji preferují. Naše firma umožňuje práci odkudkoli všem zaměstnancům a dává jim k tomu i odpovídající technické prostředky. Neznamená to pro nás výrazné náklady navíc a pracovníkům ušetříme čas a peníze na dojíždění do zaměstnání. Jde o vzájemně výhodnou spolupráci."
České pobočky opatrnější než centrály
Podle Českého statistického úřadu je v Česku přibližně 90 tisíc lidí, kteří pracují z domova. To je při počtu zaměstnaných kapka v moři. Záleží na tom, zda charakter práce tuto formu práce umožňuje, jak je jí vedení nakloněno a také, jak vyhovuje i zaměstnanci. "Z naší zkušenosti vyplývá, že mírně narůstá počet pracovníků z domova. Záleží na oboru, v kterém firma podniká. Hodně zahraničních firem v tom však vidí velkou výhodu, kterou poskytují klíčovým zaměstnancům. Myslí i na úsporu nákladů," říká Barbora Tomšovská z poradenské firmy Touchdown.
Podle ní většina firem začíná s testováním práce z domova opatrně. Nejběžnější bývá, že je práce z domova schválena jen na dobu neurčitou a pouze po část týdne. "Většina zaměstnanců tuto formu práce využívá nárazově, proto tyto případy neevidujeme," říká Edita Šilhánová, ředitelka právního oddělení a vnějších vztahů Pivovarů Staropramen.
V ČSOB v roce 2009 pracovalo z domova 407 lidí, v 2010 to bylo 414 a za leden tohoto roku využilo tuto možnost 37 lidí. "Počet lidí, kteří benefit využívají, je stabilní a výrazně se nemění," říká Eduarda Hekšová, výkonná ředitelka Komunikace ČSOB. V GfK Czech, kde je zaměstnáno mnoho rodičů s dětmi (matek s malými dětmi je více než 10 procent z celkového počtu zaměstnanců), je to podobné. V celoročním průměru je podíl práce z domova stabilní.
Zaměstnanci IT firmy Logica mohou využívat práci z domova, pokud to umožňuje projekt, na kterém pracují. "Práce z domova je u nás podporována jako efektivní z hlediska ušetřených nákladů na dopravu, úspory času i životního prostředí. Míru využívání neměříme, ale je evidentní, že vzrůstá," říká Eva Vavrušková, ředitelka marketingu a HR ve společnosti Logica CEE. "Zatímco u nás většinou využíváme příležitostnou práci z domova, naše centrála v Anglii má v této oblasti náskok - velká část lidí tam pracuje z domova trvale," dodává.
Práce z domova prověří schopnost vést lidi
Do teleworkingu jsou vkládány obrovské naděje. V Cambridge vypracovali studii, podle níž má práce z domova potenciál snížit celkové dopravní zatížení o 4-8 procent a v dopravních špičkách až o 30 procent. V Česku je homeoffice stále spíše vnímána jako něco mimořádného. "Možnost práce z domova poskytujeme spíše jako doplňkovou formu práce. Částečné úvazky, zpracování dat, administrativa, výjimečně práce na telefonu se zákazníky. Jedná se především o případy, kdy má náš spolupracovník komplikace rodinné nebo zdravotní," říká Petr Opletal, generální ředitel RIO Media.
Ani v českých společnostech, pro jejichž zahraniční matky je homeoffice běžnou součástí firemní kultury, koncept ještě není běžnou rutinou. "V KPMG není práce z domova plošně zavedena. V odůvodněných individuálních případech ji ale umožňujeme," říká Hana Velíšková, ředitelka v oddělení Human Resources z KPMG.
Jiné firmy tuto formu začaly opatrně testovat. "Česká pojišťovna začala v pilotním projektu v některých odděleních nabízet cíleně práci z domova, a to zejména pro profese, které nevyžadují permanentní přítomnost na pracovišti a jejichž práce je vysoce individualizovaná," říká Stanislav Háša, personální ředitel České pojišťovny. Vodafone poskytuje zaměstnancům možnost pracovat z domova jako součást takzvané flexibilní kanceláře. "Zaměstnanci nejsou vázáni na své pevné pracovní místo. Nejsou hodnoceni podle počtu odpracovaných hodin, ale výkonu," říká Michaela Mojžíšová, senior manažerka Vodafone.
V loni "Flexi office" využívalo 267 pracovníků Vodafonu, letos plánují jejich počet rozšířit o 250. Kromě větší motivace a pohody zaměstnanců přináší systém zaměstnavatelům i další výhody, například efektivnější nakládání s kancelářskými prostory. "Dlouhodobě ušetříme až dvacet procent všech pracovních míst. Podle našich zkušeností pětina míst nebývá v kanceláři kvůli nemocím, dovoleným či školením a pracovním schůzkám vůbec obsazena," vysvětluje Mojžíšová. "Navíc některé typy úkolů se lépe plní v klidu domova než v openspacu," dodává.
Proč tedy dávno nepracují všichni, kdo mohou, z domova? Nejčastěji se šéfové bojí, že se lidé nebudou práci věnovat a klesne jejich pracovní výkon. "Práce z domova je náročnější na vedení lidí. Je třeba jasně definovat cíle, výstupy a termíny a také vytvářet příležitosti pro kontakty s ostatními členy týmu," říká Stanislav Háša. "Vyplácí se konání pravidelných schůzek týmů, nepřesouvat termíny a nerušit je zbytečně. Pokud jsou splněny tyto podmínky, tak nejenže roste výkon zaměstnanců, ale lidé jsou i spokojenější," vysvětluje Háša.
Pozitivní zkušenost s prací z domu má dnes už například Vodafone. "V oddělení provozních financí využíváme práci z domu běžně. Měla jsem obavy, ale po několika letech mohu říct, že věřit podřízeným se mi vyplatilo. Naopak mě mnohdy překvapí nasazením a časovou flexibilitou," říká Marie Tomanová, ředitelka oddělení. "Manažer musí vypilovat svoje organizační a komunikační dovednosti a naučit se řídit tým podle cílů. Je to stejné, jako když vedete mezinárodní tým. Je to obtížné, ale v manažerských dovednostech vás to neuvěřitelně posouvá," uzavírá Hana Velíšková.
11%
Čechů stráví dojížděním do práce a z práce více než 90 minut. Ve světě je to 20 %. Náklady na dopravu představují ve světě 10 % mzdy, v Česku 4 %.
Zdroj: Společnost Regus
Postoj zaměstnanců a firem k práci na dálku
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist