Výroba osobních aut v Česku vzrostla v letošním prvním pololetí meziročně o pět procent na rekordních 662 529 vozů. Ve druhém čtvrtletí však zpomalila oproti prvnímu kvartálu, kdy odvětví vykázalo 14procentní nárůst. Oznámilo to Sdružení automobilového průmyslu.

Domácí prodej osobních aut tuzemských výrobců se v prvním pololetí zvýšil o 12 procent na 37 102 vozů a vývoz stoupl o šest procent na 741 872 vozů.

"Vývoj na evropských trzích, kam směřuje většina produkce vozidel vyráběných v Česku, není příznivý. Za první pololetí došlo k poklesu prvních registrací osobních automobilů o více než šest procent, což představuje pokles prodejů zhruba o 460 000 aut. Je logické, že této situaci se musí pružně přizpůsobovat i evropská výroba vozidel," uvedl prezident sdružení Martin Jahn.

Nárůst výroby zaznamenala Škoda Auto, která zvýšila produkci téměř o šest procent na 376 524 aut, a Hyundai Nošovice s růstem o 36 procent na 163 530 vozů. Kolínská TPCA ohlásila naopak pokles výroby o více než pětinu na 122 474 vozů.

Růst výroby Škody Auto se opíral hlavně o rostoucí trhy střední a východní Evropy. Hyundaii pomohl především nový mix vyráběných modelů, a výroba se tak dostala na plánovanou kapacitu 300 tisíc vozů ročně. Naopak TPCA omezovala produkci s tím, jak se jí propadaly prodeje nových aut v západní a jižní Evropě.

Podle Jahna výsledky za první pololetí nasvědčují, že by si český automobilový průmysl mohl udržet mírnou růstovou dynamiku. "Samozřejmě přitom bude záležet na dalším vývoji zejména na evropských trzích a též na rozvoji exportu do dalších zemí," dodal.

Výroba autobusů se v pololetí zvýšila o osm vozidel na 1477 vozů. Nejvíce, 1273 vozidel, vyrobilo Iveco, následuje SOR se 184 autobusy a KH motor Centrum Opava s 20 kusy. Výroba nákladních vozů se zvýšila o 15 procent na 734 vozů. K nárůstu přispěla hlavně letňanská Avia, jíž stoupla produkce o čtyři pětiny na 510 vozidel. Naopak Tatře klesla výroba o třetinu na 224 nákladních vozů. Produkce přípojných vozidel stoupla na 9720 přívěsů a návěsů.

Výroba motocyklů se díky nárůstu u jediného výrobce Jawy zvýšila o 120 procent na 1294 strojů. Jen 39 motocyklů z tohoto počtu se prodalo v Česku.

Celková výroba silničních vozidel v Česku včetně přívěsů se zvýšila o 4,4 procenta na 675 754 vozů všech kategorií.

Výroba motorových vozidel v Česku
ZDROJ: SDRUŽENÍ AUTOMOBILOVÉHO PRŮMYSLU