Produkce nejprodávanějšího z českých ležáků - značky Pilsner Urquell - dosahuje dnes objemu 2,6 milionu českých věder ročně. A tento typ piva s označením "pils" už vaří většina pivovarů ve světě. Rekordní čísla má na svědomí bavorský sládek Josef Groll, který pivo vymyslel a první várku uvařil přesně před 170 lety v Měšťanském pivovaru v Plzni. Nynější prodej značky Pilsner Urquell představuje v přepočtu z historických objemových jednotek na ty současné hodnotu 1,5 milionu hektolitrů za rok. Polovinu z toho Plzeňský Prazdroj, společnost se zhruba polovičním podílem na prodejích všech piv v Česku, vyváží za hranice. Současná produkce plzeňského pivovaru je ale nesrovnatelná s tou z roku 1842, kdy byl pivovar založen. Tehdy byl pivovar zařízen na výrobu pouhých 64 věder, tedy necelých 3600 litrů ročně.

Pilsner Urquell, spodně kvašený ležák z českého chmele a sladu, se stal inspirací pro další podobná piva. A to nejen v Česku, ale postupně i po celém světě. Piva označovaná jako "pils" nebo "pilsner" z větší části vytlačila anglické a německé značky svrchně kvašených piv a tvoří už dvě třetiny celkové produkce piva ve světě.


foto: HN - René Volfík, Plzeňský Prazdroj

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist