Produkce nejprodávanějšího z českých ležáků - značky Pilsner Urquell - dosahuje dnes objemu 2,6 milionu českých věder ročně. A tento typ piva s označením "pils" už vaří většina pivovarů ve světě. Rekordní čísla má na svědomí bavorský sládek Josef Groll, který pivo vymyslel a první várku uvařil přesně před 170 lety v Měšťanském pivovaru v Plzni. Nynější prodej značky Pilsner Urquell představuje v přepočtu z historických objemových jednotek na ty současné hodnotu 1,5 milionu hektolitrů za rok. Polovinu z toho Plzeňský Prazdroj, společnost se zhruba polovičním podílem na prodejích všech piv v Česku, vyváží za hranice. Současná produkce plzeňského pivovaru je ale nesrovnatelná s tou z roku 1842, kdy byl pivovar založen. Tehdy byl pivovar zařízen na výrobu pouhých 64 věder, tedy necelých 3600 litrů ročně.
Pilsner Urquell, spodně kvašený ležák z českého chmele a sladu, se stal inspirací pro další podobná piva. A to nejen v Česku, ale postupně i po celém světě. Piva označovaná jako "pils" nebo "pilsner" z větší části vytlačila anglické a německé značky svrchně kvašených piv a tvoří už dvě třetiny celkové produkce piva ve světě.
foto: HN - René Volfík, Plzeňský Prazdroj
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist