Za 300 metrů budete v cíli, hlásí navigace v mobilu. Konečná, do níž míří řidič, ovšem není žádný dům ani ulice, ale volné parkovací místo. V některých městech, především pak v USA, to už je běžná realita. Podobně jako mobilní aplikace typu Uber mění svět taxíků, zvolna dávají nový řád i zdlouhavému popojíždění v ulicích při hledání prostoru, kde zastavit vůz.

Jedním z průkopníků inteligentních parkovacích systémů je společnost Streetline, která vznikla v roce 2010 v kalifornském Foster City v technologické aglomeraci Silicon Valley. Jejímu řediteli Ziovi Yusufovi se dosud podařilo získat od investorů 60 milionů dolarů (tedy asi 1,3 miliardy korun) na rozvoj firmy, která pro města jako Los Angeles, Indianapolis, Norwalk, New York či britský Manchester spravuje desítky tisíc parkovacích míst. A ráda by se prosadila i v Česku.

Senzory na zemi

"Jednáme s plzeňskou univerzitou, že by se stala naším prvním partnerem," říká dvaatřicetiletý Stephen Christensen, který v tuzemsku Streetline zastupuje.

Právě kampusy vysokých škol jsou po městech dalším velkým klientem společností, jež se zabývají inteligentním parkováním. Kromě Streetline je v tomto oboru agilní například firma Smart Parking, vlastní program SFPark si zase vyvinulo přímo město San Francisco.

Jak systém funguje? Na každé místo, které má sloužit k veřejnému parkování, se do země připevní senzor velikosti hokejového puku. Ten komunikuje s vysílači rozmístěnými po okolí pomocí nízkonapěťové bezdrátové sítě - hlásí jim, zda nad ním stojí auto a zda už mu nevypršela předplacená doba.

Úhrada probíhá buď přes aplikaci v mobilu, nebo v již stojících automatech. "Není problém to propojit se stávající infrastrukturou," tvrdí Christensen s tím, že senzory pomáhají nejen řidičům najít, kde zaparkovat, ale i strážníkům. On-line totiž vidí, které vozy stojí načerno, a tak k nim mohou jít na jistotu s bločkem.

"V Praze na magistrátě nás vyslechli, zajímali se, víc zatím nevíme," říká Christensen, původní profesí zahraničněpolitický analytik. Streetline nabízí pro město vcelku výhodné podmínky - magistrát instalace nic nebude stát, naopak firma po zkušenostech z jiných měst slibuje vyšší výběr parkovného. Právě z toho by pak plynula i její odměna.

Jestli bude nakonec nová pražská koalice hnutí ANO, ČSSD, lidovců, zelených a Starostů na něco takového slyšet, není zatím jasné. Radní pro dopravu, sociálnědemokratický náměstek primátorky Petr Dolinek, prý o takzvaném smart parkingu ví.

"V těchto dnech mám řadu jednání na téma možností parkovacích systémů pro Prahu. Zvažujeme i možnost zapojení podobných věcí," řekl místopředseda pražské ČSSD.

Mobily pro invalidy

Už dřívější vedení metropole ale začalo obdobné systémy, byť v malém, testovat. V Praze 1 technické služby začaly osazovat svými čidly parkovací místa pro invalidy, k dispozici už je pro ně i aplikace, která ukáže, kde je volno - zatím jen pro telefony Apple.

"Pilotní projekt má za úkol ověřit funkčnost technologie detekce parkovacího místa, propojení čidel se serverem a také životnost technologie v náročných zimních podmínkách," uvedl v září náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09).

Vedle toho Jiří Nouza v létě připravil parametry veřejné zakázky na provozování parkovacích zón na území celého hlavního města na příštích pět let. Předpokládaná cena tendru je bezmála 900 milionů korun.

Součástí toho by měl být i nový režim na modrých zónách, které jsou tradičně vyhrazené pouze pro rezidenty. V plánu je, že by na nich v budoucnu mohli zastavit i lidé bez platného povolení, podmínkou ale bude, že za dočasné parkování zaplatí přes speciální mobilní aplikaci, kterou si stáhnou do telefonu. To aby nebylo třeba nikde instalovat další parkovací automaty.