Pojistěte se u nás a vyberte si ze široké nabídky bonusů, lákala lidi ještě před prázdninami Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra. Nabízela jim třeba příspěvek na opalovací krémy, školu v přírodě nebo na vitaminy. V kalendáři se blížil zákonný termín (30. červen), do kterého mohli lidé pojišťovnu změnit.

Trik pojišťovně vynesl 17,5 tisíce nových klientů. Problém je v tom, že se řada lidí ke slibovaným výhodám dostat nemusela.

Jakmile totiž začaly prázdniny, pojišťovna část programů v tichosti ukončila. "Je to, jako když jdete do samoobsluhy a máte tam nějakou akci. Také není neomezená," vysvětluje mluvčí ZPMV Hana Kadečková, proč pojišťovna programy utnula právě v poslední den možného přestupu.

Podobně se však zachovaly i jiné pojišťovny. Svůj bonusový program omezila třeba Revírní bratrská pokladna − také ona to udělala přesně po vypršení termínu pro přestup k jiným pojišťovnám. "Jinak bychom se dostali do minusu," hájí ovšem pojišťovnu její obchodní náměstek Otakar Kačmař.

Jenomže podle specialisty na zdravotní právo a zakladatele Platformy zdravotních pojištěnců Ondřeje Dostála je takové jednání pojišťoven nekorektní a diskriminační. "Vypadá to spíš jako skrytý nábor než snaha o zlepšení zdraví klientů. Nábor se navíc děje za nerovných podmínek − tedy jen do vyprodání zásob," komentuje aktivity pojišťoven právník.

Pojišťovny by si podle něj měly uvědomit, že jsou veřejné instituce, nikoliv firmy či banky. "Všem musí měřit stejně," tvrdí Dostál. Nic na tom podle něj nemění ani fakt, že peníze na prevenci, v jejímž rámci se nabízely bonusy, nepocházejí z veřejného pojištění, ale z úroků od bank a pokut od dlužníků. Jednání pojišťoven by prý mělo zkontrolovat ministerstvo zdravotnictví. To ale na dotaz HN, zda něco podnikne, neodpovědělo.

Zdravotní pojišťovny v Česku

Jednání pojišťoven kritizuje také specialista na zdravotnictví a bývalý poradce tří ministrů zdravotnictví Pavel Vepřek. "Pojišťovny si bohužel osvojily praktiky soukromých obchodních řetězců a běžně šidí své zákazníky. Některé dokonce uplácejí své stávající klienty různými výhodami za to, že jim přivedou další pojištěnce," popisuje další kličku na hraně zákona Pavel Vepřek.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Třeba Česká průmyslová zdravotní pojišťovna nabízí za získání každého nového pojištěnce bonus v hodnotě 500 korun. "Jde o standardně nabízené příspěvky také u jiných zdravotních pojišťoven," namítá mluvčí pojišťovny Elenka Mazurová.

Podle Vepřeka se tak jen ukazuje, jak nejasné jsou české zákony. "Zákon sice pojišťovnám zakazuje provádět nábor klientů prostřednictvím třetí osoby, pokud ale není důkaz ve formě faktury, nikdo to neřeší. Pojišťovna to vykáže jako příspěvek na prevenci," říká Vepřek.

Do budoucna ale zřejmě pojišťovny o fond na prevenci přijdou. Ministr financí Andrej Babiš chce, aby převedly své účty z komerčních bank do České národní banky. Novelu zákona o rozpočtových pravidlech už dokonce schválila vláda.

Pojišťovny tak přijdou o úročené vklady, ze kterých preventivní programy platily. Třeba Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra tak podle mluvčí Kadečkové přijde zhruba o 100 milionů korun. VZP zase ztratí asi půl miliardy korun.

Související