Na Ředitelství silnic a dálnic se náhle zbrzdila soutěž o zajímavý byznys. Odtahové firmy v ní usilují o výlučné povolení odstraňovat nepojízdná auta z českých dálnic.
ŘSD jako správce hlavních dopravních tepen musí odtahovky vybrat kvůli nové pravomoci: od konce února bude smět po změně silničního zákona nařídit odtažení vozidla, které ostatním překáží.
Původně měli na ŘSD v pondělí otvírat obálky s nabídkami, nakonec ale termín v tichosti o měsíc posunuli. Důvody odmítl mluvčí Jan Rýdl komentovat. Potvrdil jen odložení termínu. "Víc se k probíhajícímu výběrovému řízení zatím nebudeme vyjadřovat," řekl Rýdl.
Podle informací HN chce ŘSD získat čas na vypořádání velkého množství námitek firem, kterým vadí především požadavky na technické vybavení.
Tendr na míru?
Asociace odtahových firem považuje podmínky ŘSD za přehnané a tvrdí, že je mohou splnit jen dvě tuzemské firmy − Pretol HB a Jerex, které už dnes pro ŘSD pracují na klíčových autostrádách D1 a D2. Podle místopředsedy asociace odtahových služeb Aleše Kalíka tak vzniklo podezření, že je tendr ušitý na míru.
"Většina indicií ze zadávacích podmínek tomu jistě nasvědčuje. Dá se to doložit například na požadované technice, která je jakoby opsaná ze seznamů techniky vlastněné těmito dvěma společnostmi," řekl Kalík. ŘSD jakýkoliv účelový postup odmítá.
"Výběrové řízení bude transparentní," vzkázal mluvčí Jan Rýdl.
Vysoké nároky na personální a technické vybavení firmy včetně například jeřábu zdůvodňuje ŘSD tím, že je potřeba dálnici v případě problému rychle zprůjezdnit. "Nemůžeme si kvůli bezpečnosti provozu dovolit žádné prodlevy. Chceme mít jistotu, že firma bude profesionální a vše zvládne na první pokus," řekl Rýdl.
Dodal, že jde hlavně o odstranění havarovaných nebo porouchaných zahraničních kamionů, jejichž asistenční služba by dorazila na místo až za několik hodin. "Tak dlouho je tam nechat nemůžeme, je to příliš velké riziko pro ostatní řidiče," podotkl Rýdl.
Pro motoristy v nouzi
Zatímco zástupce společnosti Jerex se ve středu redakci nepodařilo kontaktovat, firma Pretol ústy výkonného ředitele Davida Hlušičky potvrdila, že se soutěže zúčastní. O dalších podrobnostech včetně spekulací o domluveném tendru se ale Hlušička nechtěl bavit.
ŘSD musí kromě problému s podmínkami soutěže řešit ještě další důležitou věc: jak zamezit předraženým cenám u služeb pro motoristy v nouzi. Nemusí jít ani o nehodu, stačí chybně natankované palivo nebo prasklá pneumatika.
Domácí rubriku Hospodářských novin najdete také na Twitteru.
Většina řidičů sice má asistenci předplacenou jako součást balíčku od výrobce k novému vozu nebo v rámci autopojištění, někdy se ale stane, že přijedou lovci nehod, auto odvlečou do spřízněného servisu a nafakturují přemrštěné částky. Pojišťovny je pak odmítají proplatit.
Nově se teď řidiči obávají, zda ŘSD nebude záměrně přihrávat práci vítězům tendru. Správci dálnic to odmítají. Ujišťují, že nebudou motoristy šikanovat a nařizovat odtah jinou firmou než tou, s níž řidič uzavřel už dříve smlouvu o asistenci.
"Řidiči musí zůstat právo vyřídit si vše v rámci svých předplacených služeb. Zároveň ale nesmí na dálnici překážet dlouho," řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Státní organizace navíc věří, že ceny služeb v soutěži srazí tak, aby nevadily ani pojišťovnám.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist