Od poloviny září bude u Českých drah nákup jízdenky přes internet jednodušší. Dopravce už od lidí nebude chtít číslo občanského průkazu nebo jiného dokladu, nově postačí jen jméno a příjmení. Zjednoduší se i storno jízdenek.

Pro cestující, kteří nemají zákaznickou In Kartu, je dosud nákup jízdenky v e-shopu Českých drah poměrně komplikovaný. Musí totiž zadat nejen jméno a příjmení, ale také číslo osobního dokladu. Tím může být občanský průkaz, řada lidí ale používá i číslo řidičského průkazu nebo jiného dokladu.

Jízdenku z e-shopu už sice − na rozdíl od dřívějška − není nutné tisknout, ale průvodčímu ve vlaku musí cestující jak sdělit číslo jízdenky, tak ukázat doklad uvedený při nákupu.

Problém nastává, když má u sebe jiný doklad − například jen občanský průkaz, zatímco na jízdenku uvedl řidičský průkaz. V takovém případě je jízdenka neplatná a cestující si musí koupit novou, navíc obvykle s příplatkem. Původní jízdenku přitom nelze vrátit, protože v den jízdy ji už České dráhy nepřijímají zpět.

3 měsíce

mají nyní České dráhy na posouzení žádosti o storno jízdenky z internetu.

Paradoxní je, že při nákupu jízdenky u klasické pokladny na nádraží nejsou podobné údaje potřeba. České dráhy to vysvětlovaly tím, že jízdenky do nemístenkových vlaků jsou platné celý den, a pokud je průvodčí nestihne během cesty zkontrolovat, mohl by na jednu jízdenku
někdo jezdit celý den.

"Kdybychom v takových podmínkách nekontrolovali identitu cestujícího, šlo by na nakopírovaný doklad jezdit v době platnosti na uvedené trase opakovaně a bez omezení," říká mluvčí drah Radek Joklík.

Nevysvětluje už ale, proč dráhy požadují číslo dokladu i jízdenek na konkrétní spoj s místenkou ani proč se dosud nespokojily jen se jménem, které může cestující prokázat libovolným dokladem. Od poloviny září ale přijde změna.

Obavy ze zneužití

České dráhy se obávají, že si zákazníci jízdenku z internetu nakopírují a budou na ni jezdit během
daného dne vícekrát.

Proto je každá jízdenka vázána na jméno, ale i konkrétní číslo
dokladu totožnosti.

"Od 15. září dojde k rušení identifikace číslem průkazu, nebude tak třeba jej zadávat v e-shopu a kontrolovat ve vlaku. K prokazování bude stačit pouze jméno a příjmení cestujícího, které doloží personálu příslušným dokladem. Snažíme se tento systém zjednodušit," popisuje Joklík.

České dráhy chtějí zlepšit i možnosti storna jízdenky. Člověk, který se cestu rozhodne zrušit, dosud musí čekat až tři měsíce na vyjádření drah a případné vrácení peněz. Přitom pokud by jízdenku koupil na pokladně a také ji tam pak vrátil, získá peníze zpět okamžitě.

Dravá konkurence

Konkurenti Českých drah na dálkových tratích vychází zákazníkům vstříc a nabízí velmi snadná storna
jízdenek.

Ti si pak mohou snadněji cestu rozmyslet nebo si vybrat jiný vlak.

Své peníze dostanou na účet zpět automaticky prakticky obratem.

České dráhy dosud každou žádost o storno jízdenky zvažují individuálně.

"Pro jednoduché případy storna elektronických jízdenek připravujeme řešení, kdy bude žádost vyřízena automaticky ihned. Realizováno bude z kapacitních důvodů nejspíše počátkem příštího roku," říká Joklík.

Soukromí konkurenti RegioJet a Leo Express používají mnohem jednodušší systém, kdy lze jízdenku okamžitě vrátit přes internet až půl hodiny před odjezdem.

U Českých drah jde zrušit jízdu nejpozději předchozí den, v den odjezdu pouze při zpoždění z výchozí stanice.

U soukromých dopravců je jízdenka vázána na konkrétní spoj, a pokud ji cestující včas nezruší a vlak nestihne, jízdenka propadne. Naopak u Českých drah ji lze v zásadě využít po celý den.