Měl ochránit českou železnici před chybami strojvedoucích a právě s tímhle odůvodněním do něj stát investuje desítky miliard korun. Zkušenosti z prvního půlroku plného nasazení vlakového zabezpečovače ETCS ale ukazují značné mezery v bezpečnosti.
Posledním a nejvýraznějším důkazem je čtvrteční incident v Letovicích na koridoru z Prahy do Brna. Dva vlaky tam zastavily jen 53 metrů od sebe a reálně hrozila jejich srážka. Systém ETCS přitom neměl poruchu – problém byl v jeho použití, ve kterém se ukazují značné mezery.
HN získaly některé výpisy z interních systémů Správy železnic, které se události týkají. Dá se podle nich zrekonstruovat, co se v ten večer stalo a kde tomu napomohly nedokonalé předpisy. Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda následně připustil, že ve hře je teď úprava celého nastavení ETCS.
Co se dočtete dál
- Co ukazují data z vyšetřování.
- Jaké náklady by pro dopravce znamenalo „systémové řešení“ navrhované Správou železnic.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.