Kamiony a autobusy dnes v Česku platí mýtné na všech dálnicích a vybraných silnicích I. třídy. Po roce 2019 po nich stát bude chtít peníze i na řadě dalších cest, kudy nyní jezdí zadarmo.

"Dnes vybíráme mýto na více než 1400 kilometrech a dovedu si představit, že by k nim mohla ještě tisícovka přibýt," řekl ministr dopravy Dan Ťok v rozhovoru pro HN. Půjde podle něj o silnice I. třídy, které kopírují dálnice: kamiony se tam hromadně vyhýbají placení mýta.

Svůj návrh ministr za ANO už příští týden předloží vládě, kde ho ale nečeká lehká debata. Sociální demokraté a lidovci mu vyčítají, že plán na rozšíření mýta měl mít hotový už dávno a že ani teď ještě není detailně dotažený. Neexistuje dopilovaný seznam silnic I. třídy, kde by kamiony, nákladní auta a autobusy nově za průjezd platily.

Koaliční partneři se navíc s Ťokem nemohou shodnout na přesné mapě rozšíření mýta. ČSSD a lidovci chtějí mýto zavést i na vybraných silnicích II. třídy, kde je s kamiony také problém. "Ale jen tam, kde by opatření mělo nejen regulační, ale i ekonomický smysl," prohlašuje poslanec ČSSD a stranický odborník na dopravu Jan Birke.

Jako příklad uvedl silnici od Hradce Králové směrem do Polska, která je alternativou zpoplatněné silnice do Náchoda. "Jde zejména o ty silnice, místo nichž se v minulosti postavily dálnice, ovšem stále plní tranzitní funkci a nespojují přímo sídla," podotkl lidovecký poslanec a dopravní expert Jaroslav Klaška.

Použijte zákazové značky

Hejtmani, pod něž silnice II. třídy spadají, proto dostali od Ťoka za úkol vypracovat co nejrychleji analýzu, která ukáže krizová místa. Ministr chce znát přesná data o počtu projíždějících kamionů, aby zjistil, jestli se tam vůbec výběr mýta vyplatí.

Ťok však zavedení mýta na silnicích II. třídy nepodporuje. "Pokud tam kamiony nechci, mohu to vyřešit zákazovou značkou," vzkazuje krajům. Mýto na těchto silnicích by podle Ťoka také zvýšilo náklady místním dopravcům, což by se projevilo třeba na cenách potravin.

Také podle dopravního odborníka z ČVUT a někdejšího ministra dopravy Petra Moose by rozšíření mýta na krajské silnice nebylo dobré. "Nevidím ekonomický přínos," říká Moos.

Současný systém mýtných bran provozovaný rakouskou společností Kapsch by nešlo na těchto silnicích využít. Oproti dálnicím je na nich mnoho odboček, kde by se musely mýtnice stavět − a to by bylo drahé. "Příjem z mýtného by náklady pokryl jen obtížně," soudí Moos.

Ťokovy plány zpoplatnit další tisícovku kilometrů českých silnic I. třídy také naráží na dřívější ministerské analýzy. Pokud by stát chtěl zachovat současný systém mýtných bran, může si podle nich dovolit rozšíření placených úseků maximálně o 700 kilometrů. Pokud by to mělo být víc, bylo by výhodnější zkombinovat mýtné brány se satelitním systémem, případně je vyměnit za satelity úplně.

Sporné prodloužení smlouvy

I proto si politici musí po mnohaleté bezcílné diskusi co nejrychleji ujasnit, kde všude se bude platit − a pak bude jasné, jaká technologie se má použít. Do poloviny příštího roku má totiž Ťok vyhlásit soutěž na nového výběrčího mýta.

Mělo se tak stát nejpozději letos, ale nestihlo se to: Ťok proto musel za ostré kritiky kolegů z vlády prodloužit bez soutěže na tři roky s firmou Kapsch smlouvu, která vyprší na konci roku. Ministr tvrdí, že zažehnal hrozbu výpadku příjmů z mýta od ledna 2017 a že získal tři roky času na řádnou soutěž.

Kapsch vybírá pro český stát mýtné od roku 2007. Loni to bylo téměř 10 miliard korun, celkem pak za devět let 68 miliard.