Harvardský psycholog Shawn Achor obrátil vzhůru nohama představu, že úspěch v práci vede ke štěstí, a ukázal, že to vlastně může být úplně naopak. Zjistil, že pouze 25 procent našeho pracovního úspěchu je předurčeno mírou inteligence. Celých 75 procent je ovlivněno úrovní optimismu. Úzkou provázanost pozitivního smýšlení a produktivity si v poslední době stále častěji uvědomují i tuzemští zaměstnavatelé. Někteří z nich dokonce ve snaze co nejlépe pečovat o spokojenost svých zaměstnanců vytvořili speciální pozici. Svého manažera štěstí mají například O2, Zoot, Skrz.cz, Liftago či IBM.

Takzvaný happiness manager je v podstatě personalista, psycholog a terapeut v jednom. Jeho hlavním úkolem je udržovat dobrou náladu ve firmě i ve vypjatých obdobích. "Vnímám atmosféru na pracovišti, dbám o dobré vztahy, mluvím s lidmi, pečuji o jejich vyrovnanost, ale zároveň sedávám i u pohovorů. Personalista především hodnotí, jestli má daný zájemce potřebné zkušenosti a zajímavý životopis, já jdu víc do hloubky, zajímám se o osobnost kandidáta a snažím se zjistit, jestli zapadne do týmu a ztotožní se s naší firemní kulturou," přibližuje Milan Pavlíček, už téměř tři roky manažer štěstí internetového obchodu s módou Zoot.

Zaměstnanců se prostřednictvím dotazníků pravidelně ptá, jak jsou spokojeni, jestli znají vize společnosti a jak jim jejich práce zapadá do smyslu života. Na základě zpětné vazby následně vymýšlí konkrétní akce, které mohou pomoci situaci zlepšit. "Máme individuální i týmové terapie, malujeme, meditujeme, setkáváme se u společných snídaní a na zážitkových večerech. To všechno nás vzájemně spojuje," líčí mluvčí společnosti Andrea Burgerová.

Jsou zpovědnicí i tmelícím prvkem

Během organizovaných i neplánovaných setkání Pavlíček se svými kolegy neřeší jen pracovní záležitosti. Často se na něj obracejí i s osobními věcmi, které se práce týkají jen okrajově. "Je to člověk, se kterým zapomenu, že mám starosti. Můžu si s ním otevřeně promluvit a vždy dostanu nezaujatou zpětnou vazbu. Nefunguje jen jako zpovědnice, ale také mi aktivně pomáhá v propojování se zbytkem firmy," říká Martin Souček, který v Zootu působí na pozici content managera.

Zavedení pozice happiness managera si chválí i zaměstnanci internetového vyhledávače Skrz.cz, kde se o firemní štěstí od loňského října stará Kateřina Bláhová. "Při vstupu do firmy urychlila moji aklimatizaci tím, že se mě snažila propojit s ostatními a pozitivně mě nasměrovat. Vždycky si na zaměstnance najde čas a dokáže například poradit, jak na komunikaci s některým z kolegů a co na něj platí. Celkově nám nastavuje příjemnější prostředí, kde vedle sebe dokáže žít marketing a vývoj, tedy dvě skupiny lidí, jež v mých předchozích zaměstnáních byly spíše vojáky na různých stranách barikády než jeden tým," popisuje Facebook specialista Skrz.cz Tomáš Symerský.

Bláhová vnímá svou pozici jako velmi podobnou práci personalisty, ale s větším zaměřením na to, aby zaměstnance práce bavila, naplňovala a posouvala dál. "Jde o celý soubor rolí vedoucích k budování a udržování týmů v souladu s hodnotami firmy. Řada mých úkolů přitom vychází z klasického pojetí práce s lidmi, počínaje náborem přes pořádání akcí až po marketingové a PR aktivity," uvádí Bláhová

Podle ředitele firmy Petra Kováčika se role happiness managera osvědčuje hlavně při náboru. Zároveň díky přímému vlivu na spokojenost zaměstnanců zvyšuje jejich angažovanost a motivaci a snižuje fluktuaci. "Manažer štěstí často dokáže vysledovat negativní trend ve firmě ještě dříve, než někomu 'bouchnou saze'. Tak jsme například přišli na to, že lidem chybí informace napříč celou firmou a zavedli otevřené celo­firemní porady a pravidelné brífinky, kde společně sdílíme úspěchy i chyby a učíme se, jak je neopakovat. S tím souvisí i větší zapojení lidí do společných aktivit v práci i mimo ni, což vytváří prostor pro neformální komunikaci i ventilování stresu," líčí Kováčik.

Přenáší hodnoty z neziskovek do korporátu

Od letošního února má manažerku štěstí i telekomunikační společnost O2. Je jí Veronika Dubská. Primárně má na starosti podporu týmu marketingové komunikace a on-line. Řada projektů, za kterými stojí, se ale dotýká zaměstnanců celé firmy. "Pořádám pro kolegy volnočasové i vzdělávací akce, vybírám pro ně zajímavé konference, snažím se zlepšit pracovní prostředí a hledám příležitosti pro inovace ve firemní kultuře," uvádí Dubská. Na starost dostala také realizaci interního coworkingového centra s kavárnou. Takzvaný O2 Hub slouží jako místo pro práci, odpočinek i setkávání. "Každý týden se tam konají workshopy věnované tomu, jak lze každodenní úkoly a aktivity dělat jinak a lépe. Hostili jsme například semináře věnované myšlenkovým mapám či základům grafiky. Workshopy často vedou také kolegové z O2, takže zaměstnanci navzájem sdílejí své know-how," přibližuje Dubská.

V současnosti také komunikačně zastřešuje projekt Garáž, jehož cílem je vytvoření platformy pro inovativní nápady uvnitř firmy, a podílí se na rekonstrukci open spacu, týmu marketingové komunikace a on-line. "Pracovala jsem v neziskovkách, kultuře a několik let v Impact Hubu Praha mezi freelancery a start-upy. Všechno to byly svobodné firmy postavené na důvěře a vlastní zodpovědnosti. Tyto hodnoty bych ráda dostala i sem. Zatím je to ale stále více přání než realita. To, co se mi ale daří do korporátního prostředí přinášet, je pozitivní energie, netradiční pohledy a názory na každodenní věci a nové nápady, o kterých jen nemluvím, ale snažím se je hned realizovat," říká Dubská.

Svého strážce štěstí má také provozovatel taxi aplikace Liftago či IT firma IBM. V minulosti tuto pozici zavedla i antivirová společnost Avast, s odchodem Michala Šrajera, který byl s touto funkcí spojený, ale pozice zanikla. "Náhradu za něj nehledáme. O název pozice podle nás zas tak nejde. Důležité je, co obecně dělá HR oddělení pro své zaměstnance a jak pomáhá tomu, aby se lidé cítili ve firmě dobře a měli ty nejlepší podmínky pro práci," říká mluvčí Avastu Dominika Kalašová.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist