Po čtyřicetimiliardovém tunelu Blanka Praha oprášila ještě dražší pokračování nového systému tunelů vedoucích z Holešoviček přes Jarov na Jižní spojku. Pracovně se projektu na magistrátu říká Blanka 2, formální název stavba nemá a metropole ho ani nechce vybírat. "Bude to Petr," řekl žertem pražský náměstek pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD), když HN popisoval plány na rozsáhlou stavbu v centru města.

Cena komplexu tří ražených i hloubených tunelů vyjde zhruba na 50 miliard korun. "Mohlo by to být i víc," připustil Dolínek.

Praha bude po bývalém primátoru Bémovi a dalších politicích vymáhat škodu kvůli Opencard, podá na ně žalobu - čtěte ZDE

Nyní došlo k důležitému průlomu v jeho přípravě. Metropole ještě letos zahájí výběr projektantů. O tom, že se stavba má rozhýbat, svědčí i pohled do rozpočtu magistrátu na příští rok: město na přípravu projektu plánuje dát celkem 80 milionů korun. Zdánlivě jde o nízkou sumu, ale v příštím roce Praha bude platit pouze přípravu projekčních prací.

50 miliard

korun by mělo stát pokračování vnitřního okruhu Prahy, jemuž se přezdívá Blanka 2.

Dopravní spojnice Blanka 2 patří mezi nejdůležitější plány města, protože dotváří vnitřní okruh. Bez něj se Praha z dopravních kolapsů prý nevymaní.

Trasa komplexu odvede auta od výjezdu z Blanky v Holešovičkách, dále pod Bulovkou přes Balabenku a tunelem pod Jarovem až k Sídlišti Skalka, kde je napojí na Jižní spojku. Další tunel bude na Libeňské spojce.

Přesné vedení významné a dosud chybějící části vnitřního okruhu není zatím dané. Projektanti budou muset například vyřešit úsek ulice Povltavská, kde existují tři varianty: dvoupatrový tunel, dvoupatrová silnice na povrchu či tunel kombinovaný s vozovkou na povrchu.

Studie EIA tyto v Česku poměrně nevídané dvoupatrové komunikace připouští. Drahé a nezvyklé řešení si přitom vynutila situace v oblasti, kde je málo prostoru na čtyři pruhy vedle sebe.

"Ukazuje se, že dopravní systém je do doby, než bude dokončený vnitřní okruh, disfunkční. Kdykoliv se něco v ulicích Prahy opravuje, tak hlavně část města na pravém břehu Vltavy stojí a má zásadní dopravní problémy. Dokončení okruhu je nejlepší řešení," řekl Dolínek.

Již do Vánoc chce město vypsat soutěž na administrátora, který zakázku na projekt zorganizuje. A během prvního čtvrtletí připraví soutěž na výběr projekčních kanceláří. Reálně se tedy začne kreslit nejdříve na přelomu let 2017 a 2018. Samotnou přípravu podrobného projektu, který přijde na stovky milionů, pak odborníci odhadují na zhruba rok a půl − ovšem uchazeči mohou požadovat i delší dobu.

Původně město zvažovalo, že kvůli urychlení prací bude − podobně jako metro D − i Blanku 2 stavět postupně po etapách od Malešic směrem do centra. Od tohoto nápadu však nakonec upouští.

Celkovou dobu příprav Ludvík Šajtar z projekční společnosti Satra, která "malovala" již existující Blanku, odhadl na šest sedm, možná i více let. "Výběrová řízení, odvolání a podobně. Všechno je moc složité," řekl HN Šajtar.

Plánování Blanky ostatně trvalo dvanáct let, dalších osm pak její stavba. V případě Blanky 2 je však náměstek Dolínek optimista. "Bavíme se o horizontu deseti let, kdy by to mohlo stát."

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist