E-shop Alza.cz láká na 76procentní slevu parfému z ceny 2450 korun, tedy nabízí ho za cenu 599 korun, přestože jej konkurence podle srovnávače Heureka.cz loni prodávala v průměru za 800 korun. Účinná obrana proti těmto matoucím údajům je až na výjimky jediná − veřejně na ně upozornit a příště nakoupit jinde. Šance, že by obchodník dostal pokutu od České obchodní inspekce (ČOI), je totiž minimální.

Za celý loňský rok přišlo 1650 podnětů, v nichž si lidé stěžovali na nějakého prodejce ohledně slev. "Jen zlomek je obvykle důvodných a lze je využít při kontrole," dodává mluvčí ČOI Jiří Fröhlich. Na Alzu z toho nemířilo ani deset podnětů.

U největšího e-shopu provedla ČOI za poslední tři roky celkem 46 kontrol. Z nich právní moci zatím nabylo šest pokut v celkové výši 51 tisíc korun, ani jedna se ale netýkala slev. Nejvyšší − 20 tisíc korun − byla za nedodržení lhůty při reklamaci.

Nejvyšší pokuty kvůli slevám

◼ Tesco: 32 pokut za 3 382 000 Kč
◼ Ahold: 28 pokut za 2 885 000 Kč
◼ Penny Market: 37 pokut za 1 973 000 Kč
◼ Jde o sankce, které v roce 2015 nabyly právní moci. Celková čísla za rok 2016 ještě nejsou k dispozici. Jednotlivé pokuty se zpravidla týkají několika porušení zákona na více provozovnách.

Klamavé obchodní praktiky zakazuje zákon. Jde o takové, jež mohou vést k rozhodnutí ohledně koupě, kterou by průměrný zákazník jinak neučinil. Tedy pokud je schopna "uvést ho v omyl ohledně ceny nebo způsobu jejího výpočtu". Teoreticky hrozí pokuta až pět milionů.

V praxi je však problém s nejasnou definicí pojmů "původní" či "běžná" cena. Zmíněné e-shopy navíc argumentují, že jde o cenu doporučenou výrobcem či distributorem. "Spotřebitel si nás často plete s regulátorem trhu, který by měl prodejcům snad nařizovat cenu srovnat s konkurencí, což nám nepřísluší," zdůrazňuje mluvčí ČOI.

Úplně bez šance ale lidé nejsou. Příkladem je starší pokuta 10 tisíc korun pro řetězec Baumax za to, že v katalogu se sloganem "Pouze teď" a cenou pro určitý měsíc uvedl zhruba dvacet druhů zboží, jehož ceny byly prokazatelně stejné jako v měsících předešlých.

Mountfield dostal pokutu 160 tisíc korun za reklamu, v níž v lednu 2013 lákal na "povánoční výprodej za třetinu ceny". Taková sleva se totiž týkala jen velmi malé části sortimentu, přestože to na první pohled nebylo patrné.

1650 podnětů

přišlo na ČOI vloni od lidí, kteří si stěžovali na nějakého prodejce ohledně slev.

Mnohem snadněji kontrolovaná a často pokutovaná je povinnost uvádět konečnou cenu zahrnující už všechny daně a poplatky. Například společnost Tchibo dostala pokutu 15 tisíc korun, protože v roce 2014 umístila cedulku s nápisem "sleva 20 procent na zboží v tomto regálu bude odečtena ze zobrazovaných cen při platbě na pokladně".

"Prodejci musí oznámit konkrétní částku. Sleva se nesmí stát početním příkladem, který musí zákazník sám vyřešit," zdůraznila ČOI. Nestačí, že si lidé mohou rozmyslet nákup u pokladny − ceny si nemusí všimnout, mohou být pod časovým tlakem nebo se ostýchat.

Určitou výjimku připustil Nejvyšší správní soud. Obchodník s obuví označil v rámci jednodenní akce 20procentní slevou všechno zboží v prodejně. Podle soudu to není u krátkodobé akce u stovek až tisíců druhů protizákonné. Označit na pouhý jeden den údajem o konkrétní slevě každý výrobek je nepřiměřeně náročné, uvedl.