Tuzemský maloobchod se loni vrátil k meziročnímu růstu, prosinec navíc překvapil nejvyšším meziročním růstem od ledna 2022. Podle včera zveřejněných dat Českého statistického úřadu loni tržby obchodníků (bez prodeje a oprav motorových vozidel) stouply o 4,6 procenta, v roce 2023 loni o 4,2 procenta klesly. Meziroční růst zaznamenaly maloobchodní tržby ve všech dvanácti měsících roku, nejvýraznější byl ve zmíněném prosinci – o 6,2 procenta. Trh přitom počítal s růstem „jen“ o 4,1 procenta.

„Ačkoliv meziroční statistiky vypadají extrémně pozitivně, jsou i nadále ovlivněny poněkud nízkou srovnávací základnou z roku 2023,“ uvedl hlavní ekonom Cyrrusu Vít Hradil. Podle analytika společnosti Akcenta Miroslava Nováka loni nebylo oživení ve všech sektorech maloobchodu rovnoměrné. „Výrazně rostl především maloobchod za nepotravinářské zboží (o 5,9 procenta), zatímco maloobchod s potravinami se zvýšil jen o 2,3 procenta,“ doplnil.

Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáše Prouzy nejnovější čísla potvrdila, že krize v maloobchodě skončila. Spotřeba domácností podle něj táhne českou ekonomiku. „Lidé si především chtěli dělat radost. Rekordně rostly tržby za kosmetiku, zvedly se prodeje oděvů a obuvi a výrobků pro kulturu, sport a rekreaci. Rostly ale i tržby za potraviny tím, jak se Češi vrátili ke kvalitnějším potravinám,“ napsal na síti X.

Podle hlavního ekonoma Banky Creditas Petra Dufka se tržby v prosinci dostaly nad úroveň z roku 2019 před pandemií covidu. „Nový rekord si připsaly internetové obchody, které se těší stále větší oblibě. Ve srovnání s rokem 2019 byly reálně vyšší už více než o polovinu, přitom maloobchod jako celek se na předpandemickou úroveň teprve vrátil,“ doplnil. Tržby internetovým a zásilkovým obchodům, v prosinci meziročně narostly o 18,2 procenta.

„Naplňuje se předpoklad, že kombinace solidního růstu mezd a nízké inflace bude mít příznivý dopad na spotřebu domácností, což se pozitivně projevuje i na maloobchodních tržbách,“ uvedl hlavní ekonom Generali Investments CEE Radomír Jáč, podle kterého by se přes čtyři procenta mohl růst maloobchodu dostat i za letošní rok. Například Novák z Akcenty je ale opatrnější a očekává zpomalení růstu na přibližně dvě až tři procenta. „Spotřebitelská důvěra letos v lednu poměrně silně poklesla na nejnižší hodnoty od února 2024 a nezdá se, že by domácnosti zkraje roku chtěly zrychlit svůj nákupní apetit,“ řekl Novák.

O zpomalení růstu i pod tři procenta hovoří i další ekonomové a upozorňují, že už nebude tak nízká srovnávací základna.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist