Významné firmy se donedávna obávaly toho, aby jejich technologii někdo neokopíroval. Do svých továren tak raději nikoho nepouštěly a zaměstnance si zavazovaly mlčenlivostí. Doba se ale mění − podniky, jako je Siemens nebo Škoda Auto, se připojily k pražskému ČVUT a vytvořily prostor, v němž se od nich budou moci zájemci lecčemu přiučit.

Škoda Auto se již netají tím, které technologie používá, s jakými potížemi se při tom setkává a jak je nakonec odstranila. "Potřebujeme know-how rozšířit i mezi naše dodavatele. Když nebudou inovovat, bude to ve výsledku minus i pro nás," vysvětluje Jiří Drbout, který má ve Škodě na starosti Průmysl 4.0. Že by mohl kvůli otevřenosti automobilky některé postupy zneužít někdo jiný, mu nevadí. "Inspiraci musíme hledat doma i v zahraničí, nesmíme se bát modernizovat a reálně měnit své podnikání," podotýká Drbout.

Ať si dnes v továrnách každý fotí, co chce, míní Eduard Palíšek, šéf českého Siemensu. Novým trendem je podle něho spolupráce. Firmy by měly sázet na to, že se díky své otevřenosti mohou ve výsledku více dozvědět od ostatních. "Kdo má zájem, tak může přijít," vyzývá další podniky Palíšek.

Prostorem, kde by se vše mělo odehrávat, je první český testbed. Jde zjednodušeně o výzkumné a experimentální pracoviště, kde budou vědci z akademické sféry spolupracovat s firmami na řešení jejich technologických problémů. Ten český byl slavnostně otevřen v nové budově Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky, jež patří pod ČVUT. Firmy se snaží nejen něco dozvědět, ale také více tlačit na vysoké školy, aby se přiblížily reálnému průmyslu.

Podniky o tuto spolupráci usilují. "Kolem testbedu vzniká něco jako rodina," říká Palíšek. "Pro naše členy je to příležitost získávat první informace z akademického prostředí," doplňuje Jiří Holoubek, podnikatel a člen vedení svazu průmyslu.

Experti z podniků se nově pravidelně potkávají s odborníky z ČVUT a společně se baví o technologických novinkách. Mezi společnostmi, které jsou už nyní aktivní, je vedle Škody a Siemensu, jež jsou hlavními partnery, třeba softwarová společnost Abra či výrobce robotů Kuka. A také německý gigant podnikových systémů SAP nebo nadnárodní výrobce automatických strojů Festo.

Na jednu stranu je to pro řadu firem příležitost najít nové zákazníky pro své programy. Budou mít ale také lepší představu o nových průmyslových trendech. Díky tomu budou moci samy rychleji inovovat.

Slavnostního otevření testbedu se zúčastnil i německý profesor Wolfgang Wahlster, ředitel Německého výzkumného ústavu pro umělou inteligenci. Právě on před sedmi lety přišel s tím, že se výroba díky digitalizaci výrazně promění a je třeba se na tuto změnu připravit. Z jeho akademických úvah vznikl koncept Průmyslu 4.0, který řada firem začala brát velmi vážně. Během několika let vznikly v řadě zemí národní iniciativy, které se snaží domácí průmysl na blížící se změny připravit. Rostou nová výzkumná centra, přicházejí i daňové úlevy na náklady inovací.

"Otevření testbedu je pro Česko důležitý den," míní Wahlster. Podle něj přichází nová doba sofistikovaných produktů z chytrých továren, lidé budou bydlet v chytrých domech a mezi vším bude probíhat chytrá komunikace. "Budoucnost ekonomiky a výroby stojí na internetu," dodává. Česko toho podle něj v oblasti Průmyslu 4.0 dělá mezi novými členskými zeměmi Evropské unie nejvíc. V Polsku či Maďarsku podle něj o takové téma zatím nejde.

V rámci testbedu je možné se seznámit s řadou nových technologií. Otestovat lze kolaborativního robota, tedy takového, který může pracovat bok po boku s lidmi. Firmy si vyzkouší, zda jim může s jejich prací pomoci. V současnosti je naprogramován na práci barmana a zájemcům míchá nápoje na přání.

K vidění je rozšířená a virtuální realita v průmyslové praxi. Zatímco virtuální realita umožňuje vytvořit čistě digitální svět a pomocí 3D brýlí do něj vstupovat, rozšířená realita nabízí možnost zasadit umělé objekty do skutečného světa. Tedy například projekci robotů do současné výroby. Výhodou pro praktické využití je možnost prohlédnout si chystanou výrobní linku a její chod ještě před samotnou instalací strojů.

Podniky si tak mohou plánované změny odsimulovat dopředu a zkrátí tak čas potřebný na uvedení nového produktu. Ve virtuálním prostředí uvidí, zda je možné kolem linky procházet, jestli nedochází ke kolizím s dalšími stroji, díly nebo zaměstnanci. Vidět lze i to, zda nevznikají zmetky.

Velkou výhodu to přináší právě pro významné firmy, jako je Škoda Auto. Pro ty je každé zastavení výroby velkým nákladem, proto dělají maximum pro to, aby si vše vyzkoušely dopředu a vyhnuly se tak řadě problémů. Realitu ovšem stále nejde odsimulovat zcela, nové technologie umožňují se jí jenom přiblížit.

V testbedu jsou vidět i technologie na vzdálené ovládání robotů. Experti tak mohou z Česka s jejich pomocí opravovat zařízení v Německu. Experimentovat lze i s 3D skenováním. Do budoucna se počítá také s řadou dalších řešení včetně ukázek technologií pro chytrá města.

jarvis_59b02349498e2987da7f1154.jpeg
Firmy si mohou otestovat například rozšířenou realitu - na snímku muž s 3D brýlemi.
Foto: Roman Sejkot, CIIRC ČVUT
jarvis_59b02349498e2987da7f1158.jpeg
Nové centrum sídlí v budově institutu robotiky v pražských Dejvicích.
Foto: Roman Sejkot, CIIRC ČVUT

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist