Zakladatel kanadského výrobce sportovního oblečení Lululemon Athletica Chip Wilson si na začátku roku 2007 pozval do Vancouveru investiční bankéře z Wall Street. Chtěl mezi nimi vybrat, kdo jeho firmu uvede na burzu v New Yorku. Zástupci věhlasných bankovních ústavů se dostavili jako jeden muž oděni v oblecích a kravatách. Až na tým Goldman Sachs v čele s tehdy pětačtyřicetiletým Davidem Solomonem − ti přišli v teplákách a mikinách Lululemon. Hra na efekt zabrala, o půl roku později to byli oni, kdo Kanaďany provázel při jejich emisi akcií na Nasdaq.

O deset let později Solomon vyhrál podstatně náročnější bitvu. Stal se vítězem interního zápasu o to, kdo bude příštím šéfem Gold­man Sachs. Nynější ředitel Lloyd Blankfein ikonickou banku vede od roku 2006 a čím dál častěji se spekuluje o tom, že skončí už letos. Naposledy na to upozornil minulý týden list The Wall Street Journal.

Správní rada banky i Blankfein se nakonec rozhodli, že nástupcem bude Solomon. Svědčí o tom mimo jiné fakt, že jeho soupeř o nejvyšší post Harvey Schwartz dal výpověď, což v pondělí banka oznámila.

Šlo o zajímavé manažerské střetnutí a podle Financial Times občas připomínalo krvavý zápas v kleci.

Jak to poslední dobou v USA bývá, všechno odstartoval Donald Trump, jenž na podzim 2016 nabídl místo svého hlavního ekonomického poradce Garymu Cohnovi. Dlouholetý provozní ředitel Goldman Sachs, a mimochodem demokratický podporovatel a sponzor Hillary Clintonové, byl ve firmě jasnou dvojkou a logickým nástupcem Blankfeina. Jenže Cohn se rozhodl odejít do Bílého domu. A tak Goldman, banka pověstná právě tím, že její lidé často přecházejí na vysoká místa nejen americké státní správy, začal vybírat příštího CEO znovu. Rozhodnout se mělo mezi jejich finančním ředitelem Schwartzem a zkušeným partnerem z investiční divize Solomonem.

Ten byl zpočátku vnímaný jako outsider, mimo jiné i kvůli tomu, že není typickým odchovancem Goldman Sachs (do banky přišel v roce 1999 z Bear Stearns) a že jeho soupeř vzešel podobně jako Blankfein z té části banky, jež se živí obchodováním s cennými papíry. Jenže postupně Solomon získával plusové body − dokázal se lépe přizpůsobit pozornosti, kterou na ně dva upřeli jak zaměstnanci Goldman Sachs, tak média a klienti. A především bylo čím dál jasnější, že právě investiční bankovnictví spolu s větší orientací na zákazníky bude tím, co banku požene dál.

Zbývá vám ještě 30 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se