Na podnikání se Radim Jančura vrhnul už jako vysokoškolák v 21 letech. Chtěl se osamostatnit od rodičů a zalíbit se spolužačkám. V roce 1993, kdy chodil na Vysoké učení technické v Brně, začal zejména studentkám zprostředkovávat au-pair pobyty v zahraničí.

Už o tři roky později si založil společnost Student Agency, která kromě pracovních pobytů nabízela i ty studijní. Jančura svůj původní byznys dál výrazně rozšiřoval, když se pustil také do autobusové dopravy. Nejdřív na zahraničních linkách, hlavně do Londýna.

Do širšího povědomí se jeho firma dostala i díky dlouholeté spolupráci s pořadem Neváhej a toč, který Česká televize v 90. letech natáčela ve svém brněnském studiu. Jančura tehdy vítězům z řad amatérských videokameramanů předával ceny v podobě studijních zájezdů do ciziny.

V roce 2000 pak začal také nabízet letenky do celého světa. Čtyři roky poté nakoupil vlastní autobusy, nabarvil je nažluto a začal jimi vozit cestující i po českých silnicích.

V české autobusové dopravě výrazně změnil komfort cestování. Lidem, kteří byli do té doby zvyklí cestovat starými autobusy s minimem pohodlí, najednou stevardky nabízely kávu nebo časopisy. Později Jančura přidal ještě modernější autobusy, kde cestující mohou sledovat filmy na obrazovce zabudované v opěradle sedadla před sebou nebo se díky bezplatné wi-fi připojit na internet.

Autobusy pod značkou Student Agency proto získávaly stále více zákazníků. Narůstal také počet českých i zahraničních měst, kam Jančurovy spoje jezdily. Řadu linek obsadil podnikatel i díky tomu, že kromě lepších služeb nabídl rovněž levnější jízdenky než konkurenční dopravci.

Úspěch na silnicích Jančuru povzbudil a rozhodl se zkusit štěstí také na železnici, kde je dlouholetým hlavním hráčem státní dopravce České dráhy. Vlaky pod značkou RegioJet začaly před sedmi lety jezdit na trati Praha−Ostrava−Havířov. I zde šel podnikatel stejnou cestou, která se mu osvědčila u autobusů: lepší služby pro cestující a levnější jízdenky než konkurence. Postupně se RegioJet probojoval i na další tratě v Česku a na Slovensku.

Popularita mezi cestujícími přinesla Jančurovi ocenění Podnikatel roku 2005. Jeho žluté autobusy a vlaky se navíc opakovaně staly nejobdivovanější tuzemskou dopravní společností v rámci ankety Czech Top 100. V jejím celkovém pořadí bez ohledu na obor se pak Student Agency pravidelně umisťuje v první pětce.

Vedle autobusů a vlaků Jančura svůj byznys dál úspěšně rozšiřoval i o další služby, například o nabídku zájezdů a eurovíkendů. Jeho portál Dovolena.cz nabízí turistům kromě ubytování i půjčení auta nebo cestovní pojištění.

Narazil až ve chvíli, kdy se rozhodl vstoupit na trh taxislužeb. I zde chtěl konkurenci porazit nabídkou lepších služeb. V roce 2013 založil v Praze společnost Tick Tack, kterou vybavil luxusními bílými vozy Audi A6. Řidiče navíc zpočátku přímo zaměstnával. Na mzdách ho však jen za první rok stáli téměř 70 milio­nů korun, proto přešel na klasický model, kdy řidiči jezdí na živnostenský list. Letos v zimě ztrátovou taxislužbu prodal hlavnímu konkurentovi Taxi Praha.

Problémy se ale v poslední době objevují i v autobusovém byznysu. Jančurovi na českých silnicích loni přibyl velký konkurent v podobě německé společnosti Flixbus. Zelené autobusy se těm žlutým snaží přetáhnout cestující levnějšími jízdenkami. Na trase mezi Prahou a Brnem se dá u Flixbusu s časovým předstihem koupit lístek i za 29 korun, stejná cesta RegioJetem přitom stojí 169 korun. Brněnskému podnikateli se to nelíbí, a na konkurenta proto chystá žalobu.

Jančura je pověstný i tím, že svého podnikání občas využívá k nátlaku na politiky. Například předloni kritizoval změny v policii a vynucený konec šéfa protimafiánského útvaru Roberta Šlachty: na svých autobusech zveřejnil telefon na tehdejšího ministra vnitra Milana Chovance a označil ho za druhého Ivana Langera.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist