Tuzemské pobočky koncernu Bosch mají v rámci německé strojírenské a elektrotechnické skupiny významné postavení. Právě zveřejněné finanční výsledky to jen potvrzují.

Šest firem, které německá korporace v zemi vlastní, loni na místním trhu dohromady prodalo zboží a služby za rekordních 22 mi­liard korun, o 3,6 procenta více než v předešlém roce.

"Pokud přičteme i export z našich tuzemských závodů, dosáhly tržby celkem 52 miliard korun, což je rovněž rekordní číslo," říká šéf koncernu pro Česko a Slovensko Milan Šlachta. Na celkových tržbách Bosche, který patří k největším strojírenským korporacím světa, se tak malé Česko podílí solidními 2,5 procenta.

Nejde přitom jen o sílu finančních výsledků. Bosch je znám jako výrobce domácích spotřebičů, nářadí nebo plynových či elektrických kotlů. Ze všeho nejvíc se ale zaměřuje na výrobu pro automobilky. Ta je klíčová i pro tuzemské závody. V Jihlavě skupina vyrábí vstřikovací systémy do motorů, v Českých Budějovicích zase plastové autodíly nebo také systémy na redukci emisí oxidů dusíku u spalovacích motorů, které se tu také vyvíjejí.

"Vývojové centrum, které se v Budějovicích snižováním emisí zabývá, je pro Bosch hlavním pracovištěm tohoto typu na světě," uvádí tuzemský šéf Šlachta. Důležitost jihočeského centra se přitom v následujících letech zřejmě ještě zvýší s tím, jak se nyní Bosch pokouší o renesanci dieselových motorů.

Diesel jen tak nezmizí, míní Bosch

V roce 2015 vyšlo najevo, že automobilka Volkswagen šidí při emisních testech svých vozů s dieselovými motory, které v běžném provozu vypouštěly více emisí, než podle norem měly. Vedle VW byl do aféry zvané Dieselgate zapleten také Bosch, který se kvůli tomu stále soudí.

Výsledkem skandálu byl pokles důvěry zákazníků v auta s dieselovými motory, jejichž prodeje i nadále klesají. Cílem Bosche teď ale je pošramocenou pověst dieselů napravit.

Letos v dubnu proto firma představila systém, který má množství vypouštěných škodlivých plynů z dieselových pohonů snížit na pouhou desetinu toho, co budou od roku 2020 vyžadovat emisní limity.

Novou technologii vyvinul Bosch vyvinul v Německu a hodně na ni sází, což bude mít efekt i na českobudějovické centrum firmy. Koncern doufá, že se mu podaří opět vrátit diesel do hry a navýšit jeho prodeje. Proto již na jihu Čech rozjíždí více než dvoumiliardovou investici, jež půjde do rozšíření zdejšího vývojového centra a továrny, které se snižováním emisí v dieselových motorech zabývají. 

Podle ředitele Šlachty je nový systém na snižování emisí v dieselech již plně funkční a právě ho testují automobilky. "Tato technologie funguje na základě dílů, které jsou již v současnosti používány, takže se dá vcelku rychle zavést. Změny lze ovšem provést až u nově vyrobených motorů, takže teď vše záleží na automobilkách. Jejich zájmem ale je tento systém nasadit co nejdříve," uvádí Šlachta.

Sázka na diesel je u Bosche patrná  už proto, že se letos v březnu stáhl z vývoje a výroby bateriových článků pro elektromobily a hybridní auta. Pro jistotu si ale nechává otevřená zadní vrátka. Akumulátorů se sice zbavuje, miliardy eur ale stále vkládá do výroby elektroniky, bez níž se elektrické vozy neobejdou. Tuzemský šéf firmy proto říká, že Bosch do budoucna spoléhá na všechny druhy pohonů.

"Pochopitelně investujeme do elektromobility, kde si chceme udržet významnou pozici na trhu. Vedle toho ale nadále vidíme potenciál také ve spalovacích motorech. Stále budou hrát významnou roli a je jasné, že v dalších letech nezůstanou beze změny. Proto je logické investovat do jejich vývoje a vylepšování," říká místní šéf Bosche.

Nedostatek Čechů řeší Ukrajinci

Tuzemský Bosch má za sebou vydařený rok, který podle ředitele Šlachty negativně neovlivnil ani aktuální nedostatek volných lidí na trhu práce. Společnosti prý pomohlo především zmírnění vízové politiky ze strany vlády.

"Díky tomu je teď jednodušší k nám dostat kvalifikovanější personál ze zemí mimo EU. V Českých Budějovicích máme asi stovku zahraničních zaměstnanců, které jsme nabrali na Ukrajině," uvádí Šlachta. Jeho cílem pro letošek je firmě zajistit dostatek nových pracovníků do výroby a loňská rekordní čísla překonat.

BOSCH V ČESKU


OPRAVA 5. 7. 2018, 9:24: V původní verzi článku jsme mylně uvedli, že technologii na snížení emisí škodlivých plynů z dieselových motorů vyvíjí firma Bosch ve svém výzkumném centru v Českých Budějovicích. Zmiňovanou technologii ovšem společnost vyvinula ve svých německých závodech. Za zmíněnou chybu se omlouváme.

BOSCH V ČESKU