Ve slovenské Nitře se ve čtvrtek očekává zahájení výroby v novém závodě britské automobilky Jaguar Land Rover (JLR). Továrna za 1,4 miliardy eur (přes 36 miliard korun) má v první fázi vyrábět 150 tisíc vozů ročně, v druhé až 300 tisíc.

Nový závod je také příležitostí pro tuzemský automobilový průmysl. Už loni v říjnu proběhla v Brně největší dodavatelská akce zprostředkovaná britskou pobočkou agentury CzechTrade mezi českými firmami a nákupčími z Jaguar Land Roveru. Představilo se celkem 19 dodavatelů z Česka.

Spolupráci by v rámci nového závodu v Nitře rádi prohloubili i stávající čeští partneři koncernu Jaguar Land Rover − například Koyo Bearings, Varroc Lighting Systems nebo Brano.

Olomoucká firma Koyo Bearings vyrábí ložiska, systémy řízení, nápravy, stroje a nářadí pro automobilový průmysl. "Dodáváme ložiska pro výrobce vyvažovacích systémů do motoru, který je z Německa a dodává přímo JLR do Anglie," popisuje generální ředitel Koyo Bearings Petr Novák. Podnik dodává ložiska i do elektromobilu Jaguar I-Pace. "Z našich celkových tržeb dělají zakázky pro Jaguar Land Rover asi 10 procent. Jde zhruba o 1,7 milionu kusů ložisek, očekává se navýšení až na dva miliony," uvádí Novák.

JLR očekává navýšení svého podílu na trhu a postupně plánuje rozšiřovat výrobu v Nitře. Nyní tam pracuje 1400 lidí, do roku 2020 to bude dvojnásobek. Na Slovensku a v okolních zemích díky tomu vznikne až 22 tisíc nových pracovních míst. Pokud vše půjde podle plánu, mohly by se podle Nováka zvýšit tržby firmy Koyo až o 10 procent. Jeho podnik nyní jedná o novém kontraktu na pět let.

Automobilka JLR se už před téměř dvěma lety stala největším zákazníkem novojičínského výrobce světlometů Varroc Lighting Systems. Firma v uplynulých letech investovala téměř dvě miliardy korun do rozšíření výroby. Do koncernu JLR dodává podle informací HN světlomety a zadní svítilny. "Varroc Lighting Systems informace o projektech pro jednotlivé zákazníky nesděluje," uvedla Alena Hegnerová, manažerka komunikace Varrocu.

AUTOMOBILOVÉ SRDCE EVROPY

Tuzemský autoprůmysl těží z faktu, že v rámci středoevropského regionu jsou továrny renomovaných značek rozmístěny do okruhu asi 500 kilometrů. Z hlediska logistiky je tak snadné výrobky dodávat do většího počtu závodů.

Slovensko je první na světě z hlediska produkce automobilů přepočtené na počet obyvatel, Česko je na druhém místě. Slovensko je také po Německu, Velké Británii a Francii čtvrtou zemí z hlediska směřování tuzemského automobilového exportu. Vývoz na Slovensko má hodnotu 52 miliard korun. Dodávky dílů a dalšího příslušenství tvoří 62 procent z této sumy, což odpovídá 32 miliardám korun.

"Prostor pro další růst nepochybně je. JLR sem nepřesouvá celou dodavatelskou základnu, i když desítky procent zakázek hodlá odebírat z regionu. Zatím se neví, kolik z asi 400 dodavatelů, které budou potřebovat, bude ze zemí Visegrádské skupiny. Nárůst by mohl být v jednotkách procent," odhaduje Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu. Omezením je podle něj výrobní kapacita českých firem, které už nyní vyrábějí na 110 procent.

Do Nitry by ráda dodávala i společnost Brano Group z Branky u Opavy. Ta už několik let dodává zámky zadních sedaček a nastavitelné třmeny do anglické divize JLR v Coventry. "Rádi bychom dodávali do Nitry, protože je to blízko. Musíme ale projít vstupním auditem, i když už dodáváme do Coventry, ale mají to takto nastavené. Plánujeme ho na konec roku," říká obchodní ředitel Brano Group Daniel Otáhal.

AUTOMOBILOVÉ SRDCE EVROPY

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist