Takzvaný syndrom hodné holky se podle psycholožky Terezy Špinarové může v práci projevovat jako neschopnost odmítnout úkoly nebo požadavky nadřízených a kolegů či prosadit vlastní zájmy. "Takovým lidem dělá větší problém říct si o zvýšení platu nebo odmítnout přesčasy. Často si vyčítají, že toho nedělají v práci dost nebo že by toho mohli dělat víc nebo lépe," popisuje. Z výzkumu americké univerzity Rice vyplývá, že říct "ne" dělá mnohem větší problém ženám než mužům.

Obecně jsou syndromem nejvíce postiženi jedinci se silně vyvinutou empatií, jejichž psychická pohoda se odvíjí od pohody v jejich okolí. Problém je podle Špinarové biologicky podmíněn a jeho kořeny se často nacházejí v dětství. "Mláďata savců potřebují rodiče, aby přežila. Rozčílit rodiče je život ohrožující věc a v naší psychice je to dlouhodobě zakódováno," vysvětluje. Emocionálním komunikačním typům tato strategie chování zůstává na celý život. "Všichni chceme být přijati, respektováni, milováni a chváleni, nicméně emoční typy po tom touží nejvíc."

Hodné holky firmám nesvědčí

Za častý výskyt syndromu u žen může podle psycholožky výchova a dodnes přetrvávající společenské stereotypy o postavení žen ve společnosti: "Ještě generace narozená kolem roku 1960 byla vychována tak, že žena je ta, která se stará o děti a domácnost, zatímco muž je hlava rodiny." Proměna začala u současných čtyřicátníků. Přestože se trendy ve výchově mění, některé konzervativní prvky jsou podle psycholožky ve společenských zvycích přítomny dodnes. "Součástí manželského slibu královské rodiny je dodnes slib ženy poslouchat svého manžela," poukazuje Špinarová.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 80 % článku. S předplatným HN můžete začít číst bez omezení a získáte plno dalších výhod!

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Nebo si kupte jen tento článek za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.