Když ho před lety kamarádi přihlásili do televizního pořadu o vaření, nechal se k účasti přesvědčit.
Teď ale Č. Š. pracuje jako manažer nadnárodní společnosti a spojení s kulinářskou show, které se objevovalo pokaždé, když si ho někdo "vygooglil", mu začalo vadit. Dnes už v největším světovém vyhledávači jeho spojení s pořadem nenajdeme.
"První, co o mně zjistili obchodní partneři, byla účast v pořadu o vaření," vysvětluje manažer, jehož skutečné jméno HN znají, ale který si nepřál být jmenován. Obrátil se proto na Google, aby žádné odkazy o vaření do výsledků vyhledávání jeho jména nezařazoval. A společnost mu vyhověla. Zařadil se tak mezi autory jedné z celkem 7198 žádostí o "výmaz", které vyhledávač za poslední tři roky eviduje.
Google skryl skoro polovinu z celkem více než 40 tisíc internetových odkazů, o jejichž "smazání" Češi požádali. V roce 2017 se tak Česko umístilo na prvním místě v pomyslném žebříčku úspěšnosti − žadatelé z jiných zemí tak často nepochodili. Druhý největší vyhledávač v Česku Seznam poměr celkových a úspěšných žádostí HN nesdělil.
Největší šanci na schválení mají žádosti o skrytí citlivých osobních údajů. Z čísel, která Google zveřejňuje, vyplývá, že zatímco před třemi lety na jednu žádost připadaly zhruba čtyři internetové odkazy, nyní je to asi 5,6 adresy na žádost, přičemž podobný nárůst platí v celé Evropě. Podle expertů se to dá vysvětlit tím, že Evropané nároku dokážou využívat lépe než dřív.
Co se dočtete dál
- V placené části se dozvíte, jak je to s obrázky a videi co do možnosti smazání a jak se výmazu dá zneužít ve svůj prospěch.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.