Města provozující veřejnou dopravu jsou v různé fázi přechodu na odbavování on-line. Praha zavedla elektronické karty v roce 2008 jako nástupce papírových časových kuponů. Jednou ze zamýšlených možností tehdy bylo, že by sloužily částečně i jako karty platební. O deset let později se cestující revizorům naopak mohou prokázat klasickou platební kartou od banky, na níž je jízdní kupon nahrán.

Lítačka, která je od roku 2016 elektronickou kartou pro dopravu v Praze, se letos stala plně virtuální. "Systém, který odbavuje elektronické jízdné, má informace uložené v on-line databázi," vysvětlil v debatě Hospodářských novin Michal Fišer, generální ředitel společnosti Operátor ICT, pod kterou správa Lítačky spadá.

"Platební karta je způsob, jak jednoduše a bezpečně zaplatit, kupon nahraný na platební kartě je pak přidaný benefit," vysvětlil Martin Dolejš, ředitel rozvoje obchodu pro Česko a Slovensko ve společnosti Mastercard.

Budoucnost odbavení ve veřejné dopravě

Debaty Hospodářských novin se zúčastnili Jiří Hruboň (KORID LK), Pavlína Velikovská (CardSolution), moderátor Adam Váchal (redaktor Hospodářských novin), Martin Dolejš (Mastercard) a Michal Fišer (Operátor ICT).

Diskutující se v hovoru o trendech odbavování cestujících ve veřejné dopravě shodli, že budoucností je jednoznačně jeho digitalizace. Přechod však bude pozvolný, aby nediskriminoval osoby preferující běžné papírové lístky.

Elektronika ovlivnila i papír

Identifikátorem by se podle Dolejše do budoucna mohla vedle platebních karet stát třeba i osobní přenosná elektronika, jako jsou například chytré hodinky. Už dnes je možné se prokázat i aplikací v chytrém telefonu, jejímž prostřednictvím se jízdenky kupují.

Zbývá vám ještě 60 % článku
Předplatné za 30 Kč
  • První 2 měsíce za 30 Kč měsíčně, poté za 179 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se