Kdo ještě váhal, že automobilový průmysl čeká revoluce, toho rok 2018 nejspíš přesvědčil. I vždy k novinkám skeptičtí Češi si začali připouštět, že se výrobci budou muset z velké část přeorientovat na auta, která při svém provozu nevypouští žádné škodliviny. Důvodů svědčících o zrychlené transformaci oboru se letos nakumulovala řada: od politických tlaků odrážejících preference veřejnosti ve vyspělých zemích přes soudní verdikty vytlačující diesely z center měst po rychle pokračující technologický vývoj, který dosud citelné handicapy "zelených" způsobů pohonu postupně eliminuje.

Jak zásadní je to změna, je dobře vidět na ohromných investičních programech, které oznamuje jedna automobilka za druhou. Mají jedno společné: razantně zvyšují výdaje na vývoj a výrobu elektromobilů s lithium-iontovými akumulátory, v druhé řadě pak do plug-in hybridů, tedy aut, která si na kratších tratích též vystačí jen s energií v bateriích.

Česko stojí na okraji. První hybridní auta sice sjedou z tuzemských výrobních pásů už v prvních měsících příštího roku a v dohledu je i plnokrevný elektromobil s okřídleným šípem ve znaku. To ale budou jen zlomky celkové produkce. Kvůli obratu koncernu Volkswagen k elektromobilům a velké rošádě, která v důsledku toho proběhne mezi jeho výrobními závody, se tuzemský průmysl paradoxně ještě více přimkne ke spalovacím motorům, jejichž sláva postupně pohasíná.

V Česku se takové tvrzení možná zdá přehnané a je jistě pravda, že benzin i nafta se budou v motorech osobních a hlavně nákladních aut "pálit" ještě dlouho. Ovšem bude se na "klasice" ještě vydělávat? Řada expertů si to i kvůli stále ostřejším regulacím, které jsou realitou nejen v Evropě, nemyslí. Zásadní je, že stejně situaci vidí vedení velkých automobilek. Bill Ford například hned v lednu oznámil, že "jeho" automobilka do roku 2022 do elektrovozů nasype 11 miliard dolarů (čtvrt bilionu korun). Kde na to vezme? Oseká výdaje dosud plynoucí do vývoje spalovacích motorů a do sedanů, po nichž klesá poptávka. Výsledkem má být 40 modelů s hybridním či čistě elektrickým pohonem. Ještě dvakrát větší investice oznámil Hyundai, jehož roční produkce už nejméně o dva miliony aut překračuje výrobu Fordu.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 50 % článku. S předplatným HN můžete začít číst bez omezení a získáte plno dalších výhod!

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Nebo si kupte jen tento článek za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.