Sílící konkurence na trhu i obrovské náklady na vývoj a výrobu elektrických vozů a zavádění autonomních systémů nutí automobilky navazovat nová obchodní spojenectví. Nejnověji se rozhodly uzavřít alianci německý Volkswagen, největší evropská automobilka, a Ford Motor, americká dvojka.

Své rozhodnutí firmy oficiálně oznámily v úterý v De­troitu, kde probíhá severoamerický mezinárodní autosalon.

Automobilky se v první etapě zaměří na spolupráci ve výrobě lehkých užitkových aut − dodávek (vanů) a pick-upů. "Volkswagen je celosvětově opravdu velká automobilka, ale ve výrobě malých užitkových vozů zase tak velcí nejsme," prohlásil šéf německého koncernu Herbert Diess. Podle něj aliance představuje základní kámen v úsilí koncernu o vyšší konkurenceschopnost.

S fúzí nebo křížovým vlastnictvím akcií automobilky nepočítají. Ale jejich a­liance může významně ovlivnit jejich budoucí plány. Ford bude podle svého šéfa Jima Hac­ketta vyvíjet a vyrábět středně velké pick-upy pro obě společnosti a stejně tak větší dodávky pro evropské zákazníky.

Naproti tomu Volkswagen se soustředí na konstrukci dodávek pro městský provoz. V Německu chce podle listu Handelsblatt přestat vyrábět pick-upy a plně se spoléhat na Ford. Pro něj je tato kategorie vozů, které si hlavně Američané často kupují místo osobních aut, klíčová.

Zbývá vám ještě 70 % článku

Co se dočtete dál

  • V jakých oblastech by v budoucnu kromě dodávek měly Ford a Volkswagen spolupracovat?
  • Ford právě prochází nákladnou restrukturalizací. Na kolik ho přijde?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se