Sílící konkurence na trhu i obrovské náklady na vývoj a výrobu elektrických vozů a zavádění autonomních systémů nutí automobilky navazovat nová obchodní spojenectví. Nejnověji se rozhodly uzavřít alianci německý Volkswagen, největší evropská automobilka, a Ford Motor, americká dvojka.
Své rozhodnutí firmy oficiálně oznámily v úterý v Detroitu, kde probíhá severoamerický mezinárodní autosalon.
Automobilky se v první etapě zaměří na spolupráci ve výrobě lehkých užitkových aut − dodávek (vanů) a pick-upů. "Volkswagen je celosvětově opravdu velká automobilka, ale ve výrobě malých užitkových vozů zase tak velcí nejsme," prohlásil šéf německého koncernu Herbert Diess. Podle něj aliance představuje základní kámen v úsilí koncernu o vyšší konkurenceschopnost.
S fúzí nebo křížovým vlastnictvím akcií automobilky nepočítají. Ale jejich aliance může významně ovlivnit jejich budoucí plány. Ford bude podle svého šéfa Jima Hacketta vyvíjet a vyrábět středně velké pick-upy pro obě společnosti a stejně tak větší dodávky pro evropské zákazníky.
Naproti tomu Volkswagen se soustředí na konstrukci dodávek pro městský provoz. V Německu chce podle listu Handelsblatt přestat vyrábět pick-upy a plně se spoléhat na Ford. Pro něj je tato kategorie vozů, které si hlavně Američané často kupují místo osobních aut, klíčová.
Co se dočtete dál
- V jakých oblastech by v budoucnu kromě dodávek měly Ford a Volkswagen spolupracovat?
- Ford právě prochází nákladnou restrukturalizací. Na kolik ho přijde?
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.