Americkou firmu Boeing po nedělním pádu jejího letounu 737 MAX 8 provozovaného leteckou společností Ethiopian Airlines stíhá jedna špatná zpráva za druhou. Ze stále neznámých příčin havarovalo v podstatě nové letadlo a všech 157 lidí na palubě zahynulo. Letecké společnosti i státy postupně vyloučily letouny MAX 8 i jiné typy této generace z provozu. Jako poslední tak učinily Spojené státy a Japonsko. Opatrnost je namístě − jednalo se o druhou nehodu zmíněného modelu v rozmezí pouhých pěti měsíců. Delší odstávka přitom může Boeing vyjít na miliardy dolarů. Hodně bude záležet na výsledcích vyšetřování.
Firma bojuje o reputaci a snaží se přesvědčit veřejnost, odběratele i investory, že její letouny jsou spolehlivé. Podle svého prohlášení má sice "plnou důvěru v bezpečnost 737 MAX", přesto se ale sama rozhodla preventivně doporučit odstavení těchto letadel z provozu.
Dá se očekávat, že společnost přistoupí k odškodnění aerolinek. Například v USA by se to týkalo největších leteckých společností American Airlines Group, Southwest Airlines a United Continental Holdings. Ty dohromady provozují 72 strojů 737 MAX. V Evropě se již o náhradu škody přihlásila společnost Norwegian Air, která kvůli zákazům nemůže provozovat 18 letadel a k jednání s Boeingem se chystá i česká firma Smartwings.
Co se dočtete dál
- Jaké aerolinky zvažují rušení zakázek na letouny Boeing 737 MAX?
- Jak se potíže s letadlem projevily v ceně akcií Boeingu?
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.