Taktika amerického prezidenta Donalda Trumpa v obchodních válkách se nemění. Nejprve pohrozí zavedením cel na část zboží. Cíl − získat zásadní ústupky − je podtržen nabídnutým odkladem. Když to nezabere, jednoduše zvětší záběr. Seznam dováženého zboží se prodlouží, objem zasaženého obchodu znásobí. Vyjednávání doprovází další odklady, které mají pomoci dosáhnout dohody, nechybí ale i hrozby dalšího zostření obchodní války.
V souboji s Čínou a jejím obrovským obchodním přebytkem se Trump už dostal skoro na konec cesty. Pokud vstoupí v platnost opatření, kterými nově pohrozil, neprojde na americký trh žádné zboží s visačkou Made in China bez toho, že by dovozce zaplatil podstatné clo. Podle Trumpova nedělního tweetu se současné "válečné" clo může zvednout z deseti na 25 procent. Taková zátěž by už americký trh pro řadu čínských firem efektivně uzavřela.
Trump vydává dosavadní kroky v obchodní válce za úspěch. "Tyto poplatky jsou zčásti příčinou našich skvělých ekonomických výsledků," pochlubil se americký prezident na sociální síti. Narážel zřejmě na další pokles nezaměstnanosti, která se v USA podle dat z konce minulého týdne dostala na 49leté minimum.
Vystavět kolem Ameriky zeď z cel však není recept na dlouhodobý ekonomický úspěch.
Co se dočtete dál
- Kdo vlastně platí clo?
- Kolik tratí Američané a co riskuje Čína?
- A proč je Trump v obchodní válce s Čínou tak osamocen?
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.