Výsledky českých žáků silně závisí na tom, v jaké rodině a v kterém místě se narodili. Lepší vzdělání než rodiče získá asi jen pětina dětí, což je jedna z nejnižších hodnot v rámci zemí Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD). Vliv socioekonomického statusu rodiny na výsledky dětí se navíc od roku 2006 v Česku zvyšuje. Panují tady zároveň velké rozdíly v kvalitě škol mezi jednotlivými regiony. Nejhorší výsledky mají děti v chudších krajích, jako jsou Karlovarský a Ústecký.
Řešit tento problém je potřeba už v předškolním věku dětí. Rodiče žijící v prostředí chudoby a sociálního vyloučení své potomky totiž často neposílají do školky. "Je důležité tyto děti co nejčasněji zapojit do předškolního vzdělávání. Dlouhodobé studie ukazují, že čím delší je jejich docházka do mateřské školy či obdobných zařízení, tím vyšší mají šanci úspěšně zvládnout základní školu, pokračovat na střední škole a získat a udržet si zaměstnání," uvádí Klára Laurenčíková, předsedkyně České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.