Výsledky českých žáků silně závisí na tom, v jaké rodině a v kterém místě se narodili. Lepší vzdělání než rodiče získá asi jen pětina dětí, což je jedna z nejnižších hodnot v rámci zemí Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD). Vliv socio­ekonomického statusu rodiny na výsledky dětí se navíc od roku 2006 v Česku zvyšuje. Panují tady zároveň velké rozdíly v kvalitě škol mezi jednotlivými regiony. Nejhorší výsledky mají děti v chudších krajích, jako jsou Karlovarský a Ústecký.

Řešit tento problém je potřeba už v předškolním věku dětí. Rodiče žijící v prostředí chudoby a sociálního vyloučení své potomky totiž často neposílají do školky. "Je důležité tyto děti co nejčasněji zapojit do předškolního vzdělávání. Dlouhodobé studie ukazují, že čím delší je jejich docházka do mateřské školy či obdobných zařízení, tím vyšší mají šanci úspěšně zvládnout základní školu, pokračovat na střední škole a získat a udržet si zaměstnání," uvádí Klára Laurenčíková, předsedkyně České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání.

Zbývá vám ještě 90 % článku
Předplatné za 30 Kč
  • První 2 měsíce za 30 Kč měsíčně, poté za 159 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
Máte již předplatné?
Přihlásit se