Po letech přešlapování se Evropa rozhoupává k zavedení uhlíkového cla. Evropské firmy si nyní musí kupovat emisní povolenky. Podniky z Číny, Ruska a dalších zemí tak jsou oproti nim zvýhodněny. A Evropané konzumují „špinavější“ produkty, než jsou ty domácí. Podle oxfordského profesora Dietera Helma jiná cesta než clo neexistuje. „Je přece jasné, že uhlík vypuštěný doma i ten dovezený by měly stát stejně. Protože emise nejsou lokální, atmosféra je jen jedna,“ říká v rozhovoru pro HN známý energetický expert a autor řady knih o ochraně klimatu.

Návrh  Evropské komise na uhlíkové clo skrytý pod krkolomnou zkratku CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism) zahrnuje železo i ocel, cement, hnojiva, hliník a výrobu elektřiny. Je součástí velkého klimatického balíčku Fit for 55, pomocí kterého chce EU do roku 2030 snížit emise o 55 procent.

Podle Helma by měli politici lidem konečně říct, že spotřebováváme příliš uhlíku. „Více, než si můžeme dovolit. A abychom s klimatickou změnou něco udělali, tak to prostě bude mít dopad na náš životní standard,“ uvádí Helm.

HN: Vy dlouhé roky tvrdíte, že je nutné zavést uhlíkové clo na dovoz zboží do Evropy. Jak se vám líbí aktuální návrh Evropské komise?

Návrh CBAM je jediná cesta, jak zajistit, že bude Evropská unie schopná opravdu ovlivňovat klimatickou změnu. Problém současného nastavení je, že pokud se pouze snažíte snížit domácí emise při výrobě oceli, cementu a dalších, a pak je dovezete z Číny, tak ničemu nepomůžete. Spíše je to právě naopak. Pokud se podíváte na vývoj v Evropě řekněme od roku 1990, tak došlo k široké deindustrializaci. A naproti tomu v tom samém období průmysl Číny roste a spolu s tím i spotřeba energií a množství emisí CO2, které jsou vypouštěné do ovzduší. Čína při výrobě využívá více uhlí než evropské země, velkou část zboží vyváží, a tak klimatickou situaci jen zhoršuje.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 90 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.

Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru