Jestli existuje jeden společný „nepřítel“ vydavatelů platebních karet, pak je to hotovost. I proto tento byznys patří mezi odvětví, kterým zhruba rok a půl trvající pandemie koronaviru v Česku prospěla. Lidé se přesunuli z kamenných do internetových obchodů, méně vybírali z bankomatů a namísto hotovosti se naučili platit ve větší míře bezkontaktně. „V době pandemie se platební zvyklosti výrazně proměnily a více než polovina Čechů své útraty hradila bezhotovostním způsobem. Covid tento proces urychlil o tři až čtyři roky,“ říká v rozhovoru pro HN Michal Čarný, generální ředitel Mastercard pro Česko a Slovensko.

Markantní byl nárůst zejména v oblasti placení chytrými zařízeními, tedy mobily, hodinkami či náramky. „Lidem se asi i z hygienických důvodů líbilo, že se nemusí dostat do přímého kontaktu s platebním terminálem,“ myslí si Čarný. Z nejnovějších statistik Sdružení pro bankovní karty za letošní druhé čtvrtletí vyplývá, že necelá pětina všech plateb Mastercard se uskutečnila prostřednictvím těchto takzvaně „tokenizovaných“ zařízení. Lidé pro tyto účely nejčastěji používají aplikace, jako je Apple Pay či Google Pay. Růst navíc i nadále pokračuje a podle Čarného objem takovýchto transakcí v posledních měsících vzrostl až na čtvrtinu. 

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 80 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.

Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru