Jestli existuje jeden společný „nepřítel“ vydavatelů platebních karet, pak je to hotovost. I proto tento byznys patří mezi odvětví, kterým zhruba rok a půl trvající pandemie koronaviru v Česku prospěla. Lidé se přesunuli z kamenných do internetových obchodů, méně vybírali z bankomatů a namísto hotovosti se naučili platit ve větší míře bezkontaktně. „V době pandemie se platební zvyklosti výrazně proměnily a více než polovina Čechů své útraty hradila bezhotovostním způsobem. Covid tento proces urychlil o tři až čtyři roky,“ říká v rozhovoru pro HN Michal Čarný, generální ředitel Mastercard pro Česko a Slovensko.
Markantní byl nárůst zejména v oblasti placení chytrými zařízeními, tedy mobily, hodinkami či náramky. „Lidem se asi i z hygienických důvodů líbilo, že se nemusí dostat do přímého kontaktu s platebním terminálem,“ myslí si Čarný. Z nejnovějších statistik Sdružení pro bankovní karty za letošní druhé čtvrtletí vyplývá, že necelá pětina všech plateb Mastercard se uskutečnila prostřednictvím těchto takzvaně „tokenizovaných“ zařízení. Lidé pro tyto účely nejčastěji používají aplikace, jako je Apple Pay či Google Pay. Růst navíc i nadále pokračuje a podle Čarného objem takovýchto transakcí v posledních měsících vzrostl až na čtvrtinu.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.