Mezi nejstarší zaznamenané psané památky lidstva patří kromě náboženských textů dlužní úpisy. Jak uvádí americký antropolog a aktivista David Graeber v knize Dluh: prvních 5000 let, součástí historie dluhů je i jejich odpuštění. Jednou za čas bylo vyhlášeno milostivé léto (v hebrejské tradici), v křesťanství posléze svatý rok, kdy se odpouštěly nejen hříchy, ale také dluhy a kdy se ti bohatší měli dělit s chudými. Starověké civilizace evidentně usoudily, že jednou za čas je potřeba kapku přenastavit společnost, zatřepat a promíchat systém a začít od nuly. Protože pochopily, že s nekonečnou dluhovou zátěží, která se potáhne napříč generacemi, bude sociální systém vetchý. A tehdejší vládci velmi dobře rozuměli tomu, že přitápět pod kotel revolucí a vzpour dluhovou zátěží není třeba. 

Český nově budovaný kapitalismus vyrostl na étosu individuální zodpovědnosti, na tom, že kdo selže jednou, selže pokaždé, a také na tom, že se dluhy mají platit. Nepřekvapí, že oproti západním zemím, kde dlouhodobě existuje strop na „pokutu za dluhy“, v Česku člověk, který nezaplatí lístek na tramvaj za 24 korun, nakonec musí platit dluh v řádu desetitisíců. Nebo že s dluhem o výši pár desítek tisíc korun přijde o vilu za pár desítek milionů. Dluhy se mají zkrátka platit, i když někdy nedávají smysl. To, že hlavním výsledkem je přechod dlužníků do zahraničí, kde se nic takového neděje, nebo do šedé ekonomiky, kdy nakonec stát přijde na daních a pojištění o víc peněz, než by získal racionálnější dluhovou politikou, nevadí. Dlužník musí být potrestán za každou cenu.

I proto trvalo třicet let, než i do Česka konečně přišlo milostivé léto, a to ještě výhradně na veřejné instituce. V normální civilizované zemi by bylo nepředstavitelné, aby byl někdo nadosmrti zadlužen proto, že nezaplatil za odpadky. V případě dětských exekucí to byl přímo zločin posvěcený státem, respektive do problému zapojenými zákonodárci.

Milostivé léto budiž pochváleno. Aspoň jako první pokus, protože jak se ukazuje, v Česku by zřejmě narazil s odpuštěním i sám Bůh. To, že do něj nespadají soukromé instituce a osoby (těm, kteří je přidali dobrovolně, všechna čest), se ještě dá pochopit. Snaha bojkotovat odpuštění dluhů, respektive penále Všeobecnou zdravotní pojišťovnou je nepochopitelná. A vypovídá o Česku a státní správě víc, než by bylo milé.

Milostivé léto je dobrý první pokus. A jak věděly i staré civilizace, v zájmu nás všech by neměl být posledním.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist