Když mluvíme o elektromobilitě, řadě z nás se míchá dnešní realita s obrazem budoucnosti. Zkusme si budoucí stav, řekněme za deset let, představit:
1. Průměrný elektromobil stojí o dost méně než průměrný vůz se spalovacím motorem. Nejen kvůli vysoké ceně CO2, ale i proto, že je levnější ho vyrobit. Důvodem je pokles cen baterií.
2. Baterie už se vyrábějí v řadě „gigafactories“ i v Evropě. Suroviny nejsou problém, ale technologické know‑how a dodavatelské řetězce jsou stále z velké části mimoevropské.
3. Rychlost dobíjení a dojezd už nejsou problém: k dispozici jsou jak vozidla s velkou baterií (s dojezdem 700 km i více), tak i ultrarychlá dobíjecí řešení (na 300 km do 15 min.).
4. Naprostá většina nových prodejů osobních a malých užitkových vozidel jsou elektromobily. Spalovací motory jsou jen pro speciální aplikace a pro náročné klimatické podmínky. V Evropě je ze všech vozidel už zhruba třetina elektrických.
5. Většina nových těžkých vozidel je rovněž bateriových, část speciálních a těžkých nákladních vozidel začíná jezdit na vodík. Vodíkový pohon je v EU silně dotován, ne že by byl energeticky efektivnější, ale proto, že jde o strategickou alternativu k bateriím a součást širší „vodíkové ekonomiky“.
Stáhněte si přílohu v PDF
6. Emisní stopa elektromobilů je jasně nižší než u spalovacích motorů, protože většina elektřiny v síti je již z obnovitelných zdrojů nebo jádra.
7. Dobíjecí infrastruktura je rozvinuta ve dvou směrech: veřejné rychlodobíjecí huby pro rychlé dobíjení a pomalé parkovací dobíjení, především ve městech. Infrastruktura se stále buduje, veřejné dobíjení už ale je profitabilní a státy jej zdaňují.
8. Elektrická síť nemá problém se stabilitou, protože je jednak velmi kvalitní (přinejmenším v ČR), jednak pro balancování využívá nové technologie, mimo jiné stacionární baterie a smart charging.
9. Mentální blok odpůrců elektromobility je pryč: řidiči si zvykli, že režim dobíjení může být jiný než u čerpání paliva, že dostupná kapacita baterie v zimě klesá a je s tím třeba počítat a že elektromobil se finančně vyplatí.
Je to představitelné?
Článek byl publikován ve speciální příloze HN Elektromobilita.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist