Moneta Money Bank je již třetím rokem titulárním partnerem kategorie Živnostník roku. Služby této banky jsou zacílené na malé a střední podnikání, a tak má toto propojení smysl. Nejen o něm promluvil Marek Dvořák, ředitel sekce pro živnostníky a drobné podnikatele Monety Money Bank.

V čem vás letošní ročník překvapil?

Před třemi lety jsme do soutěže nastupovali po několikaleté pauze. Rozkoukávali jsme se a fascinovaně jsme pozorovali všechny podnikatelské příběhy. Minulý rok pro mnohé z nás nebyl jednoduchým. Zvláště pro všechny drobné živnostníky a podnikatele, které postihla vlna omezení. Tato situace se výrazně odrazila i na organizaci minulého ročníku. I z toho důvodu vznikla nová doprovodná kategorie Moneta Živnostník roku Srdcař, která oceňuje živnostníky, kteří překonali nejrůznější nástrahy. Tento rok bylo velmi příjemné se překlopit z on‑line prostředí do živého setkávání. Mým milým překvapením bylo, kolik silných a inspirativních osobností‑živnostníků se tento rok stalo finalisty.

Na finálových porotách jste se poměrně aktivně soutěžících dotazoval. Co vás nejvíce zajímalo?

Vždy mě zajímá, jak dlouho daný finalista podniká, jaká byla jeho profesní cesta, co ho přivedlo k podnikání a jestli je živnostník schopen přemýšlet nad rentabilitou. Případně zda je jeho podnikání zakořeněné v rodinné tradici. I tyto drobné aspekty mi pomáhají utvářet kompletní obraz o daném případném vítězi.

Moneta Money Bank deklaruje, že je pro ni segment malého a středního podnikání důležitý. Jak přesně?

Zaprvé poskytuje podporu na překlenutí krátkodobého nedostatku finančních prostředků. Podnikatelské prostředí je jednak zasaženo zhoršenou logistikou v oblasti materiálů, pak nenadálými výkyvy provozních cen. Tady máme pro klienty velmi úspěšný provozní úvěr s podporou Národní rozvojové banky.

Dále se Moneta dlouhodobě zaměřuje na inovace v digitalizaci. Už během roku 2020 jsme získávali od klientů výbornou zpětnou vazbu. Jsou schopni plně on‑line nejen spravovat své finance, ale i zakládat nové produkty. To vše můžeme zprostředkovat všem živnostníkům na českém trhu, nejen klientům.

Třetí oblastí podpory je náš velmi úspěšný produkt, který získal i nejvyšší ocenění v soutěži Zlatá koruna. Jedná se o úvěr určený pro ženy podnikatelky se zárukou Evropského investičního fondu. Dokonce se nám podařilo tento produkt po dohodě s EIF rozšířit na všechny podnikatele, kteří byli zasažení pandemií.

Přinesly podnikatelům dva roky s covidem vůbec něco pozitivního?

Mnohé živnostníky nelehká doba něco nového naučila. Někteří vůbec nefungovali v on‑line prostředí, díky covidu se to naučili a nadále on‑line prostředí používají i jako svůj další nejen komunikační, ale i prodejní kanál.

Článek byl publikován ve speciální příloze HN Firmy a živnostníci.