Inspirací pro interiéry moderních automobilů jsou v posledních letech chytré telefony a tablety. Designéři tak navrhují vnitřek aut s minimem tlačítek. Displeje, které v automobilovém průmyslu proslavila především Tesla, vypadají lépe, a navíc jsou i levnější než klasické ovládací panely. Obrazovek tedy přibývá, zatímco u tlačítek je to naopak. Praktické testy ale ukazují, že ovládání auta skrze displej trvá déle – a je tím pádem nebezpečnější než původní knoflíky.

„Už sledování navigace prokazatelně patří k nebezpečnějším činnostem, než je například telefonování za volantem. Důvod je jasný. Musíte odklonit oči od silnice, přeostřit dolů, tam vykonat úkon a přeostřit zpátky nahoru. S větší obrazovkou se problém násobí,“ vysvětluje Igor Sirota z ÚAMK, poskytovatele asistenčních služeb. 

Zatím poslední test bezpečnosti obou přístupů provedl švédský automagazín Vi Bilägare. Autoři experimentu srovnávali efektivitu ovládání jedenácti moderních vozů s téměř dvacet let starým Volvem V70.

Zbývá vám ještě 70 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se