Úroveň vyspělosti ekonomik i samotných států dnes posuzujeme mimo jiné podle úrovně digitalizace a schopnosti přicházet s inovacemi zlepšujícími kvalitu života občanů. Podíváme-li se na žebříček srovnávající evropské státy, je Česko lehce nad průměrem. Závistivě přitom sledujeme lídry v čele s Estonskem, Dánskem a Finskem. Je proto skvělé být součástí týmu, který Česku přinesl bankovní identitu. Právě ta je totiž dnes hodnocena jako zcela zásadní krok v digitalizaci země a jako jedna z inovací, která nás i v mezinárodním srovnání posouvá vpřed.

Cesta k bankovní identitě přitom nebyla jednoduchá. A v cíli ještě rozhodně nejsme. Příběh zavádění bankovní identity přitom podle mě dost přesně ilustruje, proč Česko není v čele digitálního pelotonu, ačkoli my Češi inovace milujeme.

Pojďme ale zpět na začátek – tím bylo rozhodnutí a odhodlání několika velkých českých bank nabídnout klientům možnost prokazovat a ověřovat svoji totožnost prostřednictvím tzv. bankovní identity, tedy využívat k prokázání stejné přihlašovací údaje, jaké se používají pro online přístup do bankovnictví: jméno, heslo a mobilní klíč. Úřad nebo firma, do které se klient hlásí, mají díky tomu jistotu, že vědí, s kým mluví. Výhody přitom získávají všichni zúčastnění: identita je plně ověřena bankou, tedy institucí s vysokou mírou důvěryhodnosti, odpadá spousta nadbytečných činností a papírování, jako je třeba focení a kopírování osobních dokladů, opisování identifikačních čísel, vyplňování formulářů a jejich podepisování, firmy šetří peníze a čas svých zaměstnanců. Stejně tak si jsou časové úspory vědomi zákazníci, kteří mají díky tomu lepší pocit, a tedy i kýžený „klientský zážitek“.

Rozhodnutí spustit bankovní identitu však nebylo vůbec jednoduché prosadit a uvést v život. Banky jsou podnikatelské subjekty a jako takové poměřují každý krok pohledem byznysu – dává či nedává smysl a jaký bude mít přinos? Kolik to bude stát a co vše bude potřeba implementovat, aby zdánlivě jednoduchá služba fungovala? Ne každému dávala rovnice, na jejíž jedné straně stály překážky a na straně druhé spokojený zákazník, smysl. I proto BankID svým klientům nenabídly všechny banky hned. Osvícený proud a chuť inovovat však nakonec zvítězily v deseti z nich. A právě díky tomu má svoji bankovní identitu už 5,5 milionu lidí.

Dobře, masu, která je připravena fungovat online, bychom měli. Na naší cestě narážíme na další otázku: „Proč bankovní identitu aktivně používá jen 1,6 milionu lidí, cirka jedna čtvrtina?“ Odpověď je, bohužel, jednoduchá: prostě nemají kde. Zatím stále není dost služeb a příležitostí, abychom mohli všichni plně využít potenciál bankovní identity a začít s jejím aktivní využíváním.

Od června minulého roku, kdy lidé začali používat svoji bankovní identitu, se do BankID zapojilo 130 firem. Další sice postupně přibývají, ale pořád je to málo. A přitom digitalizovat mohou nejen finanční a pojišťovací instituce! Veliký potenciál mají třeba energetické společnosti. Zájem veřejnosti o energetiku raketově vzrostl kvůli prudkému nárůstu cen. Call centra energetických prodejců jsou zahlcená, na zákaznických centrech mají tolik práce, kolik jí neměli dřív za celý měsíc. Právě tady dává digitalizace a online ověřování identity veliký smysl. A takto bych mohl pokračovat. Obrovské, ale skutečně obrovské rezervy má v digitální komunikaci se svými občany stát. Přebujelý státní aparát v čase, kdy potřebujeme rozpočet využít třeba právě na řešení energetické krize a pomoc potřebným, může díky bankovní identitě významně zjednodušit a zrychlit celou svoji administrativní mašinerii a tím samozřejmě ušetřit.

Pokud bych mohl, pak bych si stanovil jako náš společný úkol – úkol bank, firem, institucí a státu – abychom pro „naše lidi“, zákazníky, občany, odstranili všechny překážky, které jim znepříjemňují život a znemožňují digitální komunikaci s námi. Pokud se nám to povede, pak jsem pro, aby v příštím roce na Inovátora roku kandidovala sama celá Česká republika. Bude mít můj hlas!

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist