Prestižní soutěž Visa Nejlepší banka roku letos suverénně ovládla Raiffeisenbank. Z loňského pátého místa poskočila mimo jiné díky široké nabídce produktů či služeb. A také proto, že si dobře vedla v kategoriích hodnotících její ekonomickou výkonnost. Visa pojišťovnami roku se staly ČSOB Pojišťovna a Kooperativa.

Výzkum, na jehož základě Hospodářské noviny vyhlašují nejvýkonnější a nejlépe fungující bankovní a pojišťovací domy v Česku, letos proběhl počtrnácté. Celkově se šetření zúčastnilo dvanáct bank a stejný počet pojišťoven. Data potřebná k hodnocení sesbírala analytická společnost Datank v období mezi červnem a srpnem letošního roku.

Banky a pojišťovny byly zkoumány z takzvaného klientského a akcionářského pohledu. V prvním případě byly u bank nejdůležitějšími ukazateli náklady na vedení účtu. U pojišťoven šlo o výši pojistného. Zkoumala se ale i zmíněná šíře nabídky produktů a služeb, atraktivnost sazeb, dostupnost pobočkové sítě či přístup ke klientům. Akcionářský pohled hodnotil u obou typů finančních domů obdobné ekonomické ukazatele. Hlavní váhu měla rentabilita – poměr mezi ziskem po zdanění a průměrným vlastním jměním –, nákladovost, kvalita aktiv nebo tržní podíl v úvěrech. Svou roli hrálo i to, kolik bance či pojišťovně meziročně přibylo klientů. 

Podle čeho se hodnotilo:

◾ Banky i pojišťovny byly hodnoceny z pohledu klienta a akcionáře. Oba měly ve výsledku stejnou váhu.

◾ Klientsky byly u bank nejdůležitějšími kritérii náklady na vedení účtu, u pojišťoven zase výše pojistného. Hodnotila se i šíře produktů a služeb či komunikace s klienty. Výzkumníci například vůči bankám a pojišťovnám opakovaně vystupovali jako fiktivní klienti, a hodnocena tak byla kvalita a vstřícnost vyřízení hovoru či e‑mailu.

◾ Největší váhou mezi ekonomickými ukazateli byla u obou typů domů návratnost kapitálu a nákladovost, tedy poměr mezi náklady a ziskem.

Vítězná Raiffeisenbank nenašla konkurenci v akcionářském ani klientském pohledu. „Z pohledu akcionáře dosáhla skvělých výsledků hlavně v růstu depozit a počtu nových klientů díky spojení s Equa bank a získáním klientů ING,“ říká David Pavlát, projektový manažer společnosti Datank. Z klientského hlediska se jí zase dařilo v kategorii výše úroků či dostupnosti. Pomohl jí zejména velký počet bankomatů a slušná pobočková síť. Díky tomu se stala Raiffeisenbank také klientsky nejpřívětivější bankou roku.

„Z obou cen mám obrovskou radost. Za poslední roky jsme z banky s 500 tisíci klienty vytvořili finanční dům s více než 1,8 milionu zákazníků. Pro ně jsme letos spustili mimo jiné nové mobilní a internetové bankovnictví, investiční aplikaci či půjčku plně online do pár minut. A rozšířili jsme také službu BankID i propojení s účetními systémy pro naše firemní klienty. Za dva týdny pak spojíme online bankovnictví Raiffeisenbank a Equa bank,“ uvádí Igor Vida, generální ředitel a předseda představenstva banky.

Druhé místo v kategorii Nejlepší banka roku získala ČSOB, která si oproti loňsku polepšila o jednu příčku. Trojici nejlepších pak doplnila vloni čtvrtá Česká spořitelna.

V případě pojišťoven byly finanční instituce rozděleny na životní a neživotní. Nejlepší životní pojišťovnou se stala Kooperativa, která dosáhla dobrých výsledků třeba v oblasti nízké míry investičního rizika. „Do budoucna rozhodně nechceme jít cestou omezování služeb nebo péče o naše klienty. Naopak, období krize je i příležitostí, jak roli pojištění více zdůrazňovat a posilovat,“ míní generální ředitel a předseda představenstva společnosti Martin Diviš.

Loňský vítěz Komerční pojišťovna skončila tentokrát druhá, třetí byla Generali Česká pojišťovna. Nejpřívětivější životní pojišťovnou pak byla zvolena Allianz, a to hlavně díky skvělé dostupnosti a také komunikaci s klienty.

Kategorii neživotních pojišťoven ovládla ČSOB Pojišťovna. Ta sice v rámci ekonomických ukazatelů skončila až čtvrtá, ale díky nejlepší nabídce produktů a služeb, šíři pobočkové sítě a kvalitní komunikaci s klienty celkově zaujala první příčku. Díky zmíněným kritériím je navíc i klientsky nejpřívětivější neživotní pojišťovnou.

Podle Jiřího Skalického, generálního ředitele a předsedy představenstva společnosti, čeká českou ekonomiku v příštím roce nelehké období, a to i v případě, že se nenaplní nejčernější scénáře. „Osobně jsem ale optimista v tom, že současná nelehká situace odstartuje transformaci ekonomiky k energeticky úspornější a to povede k dalším příležitostem. Některé starší oblasti podnikání pak budou nahrazeny novějšími,“ soudí Skalický.

Ceny se rozdávaly i za inovace

V rámci soutěže se vyhlašují také speciální kategorie hodnotící technologické nebo produktové inovace finančních domů. Bankovním inovátorem roku byl projekt Komerční banky s názvem Sdílená bankomatová síť. V rámci něho došlo k propojení bankomatů KB s těmi od Moneta Money Bank. Cílem bylo nejen zvýšit komfort pro klienty, kteří tak mohou bezplatně vybírat anebo vkládat peníze na vícero místech v Česku. Oba bankovní domy se tím zároveň snaží zamezit nadbytečnému plýtvání zdroji a energiemi. 

Pojišťovacím inovátorem je pak pojišťovna Pillow se svým produktem Pojištění majetku se štítem proti podpojištění. Klienti jej mohou využívat od letoška v situacích, kdy je majetek – nejčastěji nemovitost – pojištěn na nižší částku, než je jeho vlastní hodnota. Díky štítu mají zákazníci při akceptování doporučené částky jistotu, že je finanční dům nebude krátit kvůli podpojištění.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.