V klání o nejlepší banku roku 2021 zvítězila Moneta Money Bank, která dokázala na nejvyšší stupínek poskočit z loňského třetího místa. Prvenství jí připadlo zejména proto, že dokázala ostatní peněžní ústavy překonat v kategoriích, které hodnotily takzvaný klientský pohled. Soutěž proběhla i mezi pojišťovnami. Nejúspěšnější byly Generali Česká pojišťovna a Komerční pojišťovna.

Anketa, v jejímž rámci Hospodářské noviny vyhlašují nejvýkonnější a nejlépe fungující bankovní a pojišťovací domy v Česku, letos proběhla již potřinácté. 

V klientské části se u bank zkoumala například šíře a kvalita produktů i služeb, kde Moneta skončila v obou případech do pátého místa. Svou váhu měla i atraktivnost sazeb, v čemž neměla banka dle výsledků konkurenci. Dařilo se jí i v oblasti dostupnosti, kde hraje roli počet poboček a bankomatů, a také v komunikaci s klienty. I proto se stala současně klientsky nejpřívětivější bankou roku. Naopak v horší polovině ohodnocených se objevila v kategoriích, jako je výše nákladů na vedení účtu či u sankčních a mimořádných poplatků.

„K dobrému výsledku jí pomohl i meziroční nárůst tržního podílu v úvěrech,“ říká projektový manažer David Pavlát ze společnosti Datank, která údaje sbírala a následně i vyhodnocovala. O výsledku rozhodují stovky objektivních dat a ukazatelů. Ta jsou nashromážděna z webových stránek, sazebníků či výročních zpráv a také přímo od samotných bank a pojišťoven.

„Byť jsme v nedávných parlamentních volbách zažili malý zázrak, stojíme na pokraji propasti a já nejsem tak optimistický v tom, jak se nám podaří vyřešit všechny věci, které nás potkaly za poslední skoro dva roky. Jakákoliv šťastná chvíle, jako je tato, je o to šťastnější, protože ve střednědobém horizontu jich bude dle mého názoru méně,“ okomentoval vítězství v kategorii nejlepší banka předseda představenstva a generální ředitel Moneta Money Bank Tomáš Spurný.

Podle čeho se hodnotilo

◼ Banky i pojišťovny byly hodnoceny z pohledu klienta a akcionáře. Oba měly ve výsledku stejnou váhu.

◼ Klientsky byly u bank nejdůležitějšími kritérii náklady na vedení účtu, u pojišťoven zase výše pojistného. Hodnotila se i šíře produktů a služeb či komunikace s klienty. Výzkumníci například vůči bankám a pojišťovnám opakovaně vystupovali jako fiktivní klienti, a hodnocena tak byla kvalita a vstřícnost vyřízení hovoru či e-mailu.

◼ Největší váhou mezi ekonomickými ukazateli byla u obou typů domů návratnost kapitálu a nákladovost – poměr mezi náklady a ziskem.

Jako druhá se umístila Fio banka, která zároveň kralovala z pohledu finanční stability a přínosu pro akcionáře. Trojici nejlepších doplnila ČSOB, která loni vyhrála. Naopak Air Bank, jež byla loni druhá nejlepší, si letos pohoršila o čtyři příčky a skončila šestá.

Výzkum nehodnotí pouze na základě  klientského pohledu, ale i toho akcionářského. To znamená, že stejně důležitou váhu mají také ekonomická kritéria. V nich se porovnává například ukazatel ROAE, který určuje poměr mezi ziskem po zdanění a průměrným vlastním jměním. Důležitý je také tržní podíl bank v depozitech a úvěrech i podíl pohledávek se selháním na celkovém objemu úvěrů. Do výsledného pořadí v tomto směru výrazně promluvila pandemie koronaviru, protože tato oblast je hodnocena na základě hospodářských výsledků z loňského roku. Ovlivněny tak byly například změny v úrokových sazbách bank anebo otevírací doby na kamenných pobočkách.

Nejlepší mezi životními pojišťovnami pak byla Komerční pojišťovna. Oproti ostatním vyčnívala například v kvalitě a šíři služeb, kde nenašla konkurenci a skončila první. Druhá skončila v hodnocení ekonomických kritérií, kde se zkoumá například poměr mezi ziskem po zdanění a vlastním jměním (ROE) či nákladovost – poměr mezi hrubou výší provozních pořizovacích nákladů a předepsaným pojistným. 

„Za posledních čtyřiadvacet měsíců se nám podařilo udělat obrovský skok zejména v digitalizaci a práci v on-line prostředí, kdy se tento proces urychlil až o pět let,“ říká předseda představenstva a ředitel Komerční pojišťovny Gael Loaec.

Jako druhý se letos umístil loňský vítěz Kooperativa – finanční dům byl současně mezi životními pojišťovnami nejlepší z hlediska ekonomické výkonnosti. Třetí pak skončila Generali Česká pojišťovna, která si oproti loňsku polepšila o dvě příčky. A i díky široké pobočkové síti po celém Česku se stala zároveň klientsky nejpřívětivější životní i neživotní pojišťovnou roku.

Pro Generali Českou byl letošní ročník vůbec velmi úspěšný. Prvenství získala i v celkové kategorii neživotních pojišťoven. Druhé místo zde brala ČSOB pojišťovna, třetí Česká podnikatelská pojišťovna.

„Sílu jsme ukázali zejména v létě, kdy jsme se ze dne na den museli začít vypořádávat s následky tornáda na jihu Moravy. Do dnešních dnů řešíme na 14 tisíc pojistných událostí v objemu  bezmála dvou miliard korun,“ uvádí generální ředitel a předseda představenstva Roman Juráš.

Odbornými partnery průzkumu jsou Česká bankovní asociace a Česká asociace pojišťoven. Výzkum posuzoval 13 bank a 12 pojišťoven − z toho 10 v kategorii životního pojištění a 11 v neživotním pojištění.